Shoot Out Syd - Ripaveckan 2019
Dag noll - söndag den 14 juli.
Många har anlänt under dagen och gårdagen men vissa har varit på campingen både
en och två veckor.
Solsken och svaga vindar med bra termik har kännetecknat dagen.
Först upp i luften på söndagen?
Men långt tidigare har entusiaster varit i farten. 4
Klippare fanns tillgängliga.
Lasse är klar och ska bara blåsa av och snygga till nya fältklipparen.
Robban fixar till nya Ripa Raceway för de som vill busa med sina RC-bilar
Dag noll har ju inget tema men det flögs i princip hela dagen - möjligen med
lite glesare i pilotrutan när det var dags för fika och kvällsgrill.
I morgon måndag är det Oldtimer och linflygtema - Thomas OT-inspirerade bygge
är en skönhet.
Robban njuter av dagens termik med en seglare som dras upp med batteri.
Grand Tundra från Hobbyking fanns några timmar på EU-lagret extra billigt. Här
körs den med först 4 celler och sedan - efter byte av propeller - med 6 celler
Åke har också elsegel
Robban med en välljudande Warbird
Snygg panel med väl uppmärka kontakter för vingens servosladdar hittar man i
Thomas BOM - Bird Of Mine
Lite stilstudier.......
175 knyck i planflykt men tre celler på en MPX FunJet motor kräver extra
uppstagning av sjtärtfjädrarna.
Från Tre Aviatörer i Kivik har vi flera besökare
Ola var flitig i luften trots stora ryggbesvär
Thomas drar sin BOM med gummirep
SnickarBertil har hittat en veteran för eldrift. Nu med borstlöst och LiPo - ser
vass ut!
30 år gammal 70-åring......
TOP GUN
Amiga II
En av Thomas välflygande vingar
De som inte hunnit med att flyga av sig under dagen började stressa runt kl 19 -
då var det kö till pilotrutan - och grillen var så klart avnjuten
Klar för en vecka sedan - årets hangar för större plan.
Vad är nu detta? Bertil ska flyga RTP - Round The Pole med RC. 16 meter lina
innebär en cirkel med 35 meters diameter
Per har automatiserat linhanteringen till segelbogsering.
Måndag den 15 juli var det tema Oldtimer och linflyg från
kl 13.
Vädret var hyfsat på förmiddagen men vinden tog i och reget låg i luften fram
till kvällen.
Ripas nya uppfinning för året - Pilotbollen
Owe Carlsson Asarum var uppe tidigt med sin Just Junior - ett par andra
oldtimermodeller fanns med.
Playboy är en friflygande "knarr" som har blivit populär att konvertera till RC.
Här med elmotor och gummiband ersatta med skruvar.
Peter har hittat en Josefin-large - som han fick hjälp att trimma in. Det var en
pers för Mats då sidorodret hade skedform.......
Spaken hårt åt höger för att flyga framåt....
Modellen är ju en Gårdstadare men i gammal stil
El-Björn kommer in för en smygarlandning så smörig att det inte går att få
snyggare.
Och så lite busflyg med modell som knappast kan räknas som OT - eller Off Topic
kanske kan vara OT?.
Originalet är ju OT men modellen ny.
Åke flyger gärna traditionella RC-kärror - och en Multi från 80-talet borde vara
Oldtimer.
Även Thomas har ett gäng Warbirds - kör så det ryker
Tiger Moth med original som funnits inte långt bort.
Linflyghörnan - Snobbens Anders och Mats kom med ett gäng modeller - men vädret
inbjöd inte till de traditionella "prova på".
Webra diesel är det många som har slagit fingrarna blodiga på. Startar helst på
fel håll. Här är det verkligen inte magert.
En annan Webra - lika tjurig
Bertil från Skanör har återuppfunnit RTP - med en HK speedkärra i skum
Anders med en "klubbstuntare" från Snobben
Tobbe tränar för OT-Speed
Den bästa OT-RCmodellen var kanske Alf Höglinds Super Scorpion
http://www.benbucklevintage.com/index.php?main_page=product_info&products_id=5
En precis lagom OS Max i nosen - tyvärr ingen Diesel
"tutt" på långfingret men pekfingret at starta med ?
Den elliptiska "spitfirevingen" gör kärran ovanligt stabil - kunde även taxa i
sidvinden!!!
Lätt att bli baktung så stabben är klädd med lättaste (dyra) Esaki Silk. Fena
med lätt plast, för övrigt Oratex.
Mats visar sina stuntkonster och applåderas efter landning
Thomas har inspirerats av OT till sitt ena bygge
Tisdagen var det dags för IMAC som är en
av RC-klasserna för konstflyg.
Det är ca 20 aktiva tävlingspiloter i klassen men flygplanstypen är troligen den
mest förekommande bland modellflygare.
IMAC flygs med modeller efter fullskala sportflygplan för acrobatikflygning.
Onsdag den 17 juli och Warbirdtema
Men på morgonen är det ju fri flygning för alla - och en fin Pitts Special med
SAITO FA-300T (50cc) visar sina konster.
En MPX Pilatus ...
och en Citabria
Men i depån står något
Och en Fokker DVIII
OOOPS motorbortfall i starten
Och ute på fältet skördas första? omgången brockoli.
Nu är det lunch och de som inte tycker att Johnnys starka senap är
nog.............
P40 och Thomas
En ruskigt snabb sak som inte fastnar på bild i luften
Inte riktigt klar för flygtest än. med en 250 cc
Men Robbans Corsair låter ljuvligt
Robban och Thomas gör vad de kan för att underhålla den stora publiken
Tiger Mothen (från Skåne-original) är ju ett plan som fostrat massor med engelska blivande
fighterpiloter.
Seriöst som det förslår - åkt till Enland för att köpa äkta huvudbonad och
skjorta.
Kan det vara en Mk IX
Hawker Sea Fury i Australiensisk kostym - och modell av versionen med amerikansk
motor (3-bladig).
J22 - näää - inte SAAB utan FMV....
Röd Bertil - ingen kan väl tro att den har 30 år på nacken?
På "swap-bordet" hittade man en bok... Och berättelsen om J22 och Röd Bertil
Cub J3 gjorde mycket tjänst under kriget - fast inte denna gula med postnords
låda.
Artillerispaning var det viktigaste jobbet - men i dag är det ju bombning som
alla väntar på
Dagens och många andra dagars HJÄLTE. Numera av L W omdöpt från PP till PPP -
Per Postnord Pålsson.....
Torsdag den 18 juli och segelflygtema. Med erfarenhet från
tidigare år så är dagens tema på förmiddagen.
Det var helt rätt då termiken låg som ett pärlband vilket säkert syns på de fina
molnen.
Från Trelleborg kom ett par kända ansikten - det är ju en god stund att köra så
lite kaffe och frukost sitter inte fel före start.
Ett par muggar bränns varje år och delas ut på årsmötet! Lars Roos har gjort sig
förtjänt av klubbens uppskattning med en kul text.
Vad gör Lasse? Lyssnar han på sin radio?
Gummirep brukar vara bra föra att dra upp 2-meters kärror. I dag var det lite
vanskligt då vinden vred sig lika ofta som molnen passerade....
Ett bogserplan hade inte varit alls fel, för när man kom upp så var det lätt att
hitta lyft.
Lättare att komma upp i lyftet hade de som bar med sig hjälpmotor. Robban
redovisade 32 sekunder motortid på 34 minuter i luften -
sen fick han landa för att sändarbatteriet klagade ----
Det brukar komma besökare till Ripaveckan långt ifrån. Luleå och Bålsta var
några klubbar som var representerade
MPX Heron fanns det några av. Liten och alldeles lagom att ha med sig om man
inte är allt för seriös termikjagare.
Åke har hittat en ny kompis - söndagens hamnade i solen och gick samma öde till
mötes som Ikaros
En skojtävling även i dag. Göran kollar att planet/piloten klarar delprov ett
som är limbo under 2 meter.
De flesta försökte undvika de hårda bambupinnarna med ballonger.
Som tävlingsledare Björn uttryckte saken: har man en modell man vill offra
så är det riktigt kul.
Lördagen efter Ripa så var det nog många som packade för att
åka vidare till Helsingborg som har sin träff veckan efter Ripa.
I Helsingborg är det många jetpiloter som trivs men även Rinkaby har åter fått
tillstånd att flyga efter ett par års uppehåll.
Kan det bli möjligt med ett samarbete i framtiden med ett par pass i Rinkaby
under Ripaveckan till de som flyger turbinmodeller?
Då det är militären som styr över Rinkabyfältet så får det bli lite enklare när
det gäller förtäring.
Korven kom levererad med en 28 hästars fransyska från 1984 - en Deux Chevaux -
av Stockholmare kallad för Apgungan.
Det går så klart att flyga annat än fläktar på Rinkaby - gamla 2-taktare med
80-talskänsla brukar hitta dit med modellernas konstruktör.
På lördagen var det en jämn västlig vind som även bjöd till hangflyg på Haväng
inte alls långt från Ripa.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/57296-Hang-i-Hav%C3%A4ng%21