Bil Båt och Sjöflyg i Vislanda
För tredje året arrangerar Växjö RC en träff i Vislandadammen.
Här följer lite bonusbilder till en artikel i Modellvänner augusti 2020.
Dammen har varit ett grustag och kan vara 20 meter djup med branta kanter under vattenytan.
Några entusiaster hade nog tillbringat natten i sina husvagnar och berättade att det just hade slutat att regna när vi kom.
En brygga är utlovad till nästa år så att sjösättning och landning av båtar och flyg ska bli lite enklare.
Först upp på morgonen var en HobbyKing Skipper
Det finns faktiskt riktigt bra ställen med sand ner till vattnet om man vill gå något hundra meter längre bort.
De flesta segelbåtarna väntade nog på bättre vind
Men en provade att segla på morgonen
Det kom någon pust ibland och då satte den bra fart
Skalabåtar fanns det i lite olika grad. Denna verkade helt klar med alla detaljer som troget ljud och rök ur skorstenen.
En T16 som också hade helt naturtroget ljud och
torpeder som gick att skjuta ut. Bakom den en T20 som bara var ett skal att
jobba med. Allt byggt från originalritningar i krigsarkiven.
Ubåten fungerade helt. En 40 Mhz sändare är det enda
normalt tillgänliga som klara någon meter ner under ytan. Ingen videolänk verkar
fungera under vatten. Ubåtar ska ju vara osynliga så foto i det rätta elementet
är inte kul.
Undervattenskamera med sikte uppåt mot ytan kanske
hade varit något - men inte för en fotograf som helst vill ha 30-plus i vattnet
:-)
En bogserbåt måste väl även ha en pråm att bogsera. Här det rejält tunga/tröga saker som ger naturlig fart.
Vattenjet - och roder så att båten kan svänga "runt sig själv".
En lite mera traditionell modellbåt kanske - får mig att fundera på att renovera min gamla "toffla" som en gång drevs av en Webra diesel med stort svänghjul och vattenmantel
Att bygge en skalabåt kan ta många hundra timmar.
Men vissa finns klara att sjösätta efter att ha laddat batteriet.
En Graupner Sea Commander fanns som byggsats men
numera lite mera färdig att köpa från exempelvis
hobbydirekt.de
för 64 Euro.
Tyvärr blev det inte så mycket foto på bilarna. Men
en bubbla med 3 cm markfrigång lockade så klart intresset nr den plogade sig in
i den harvade grusen.
Crawlern verkade ha bättre markfrigång än den stora
baggen. Folkan har många smeknamn. Asfaltbubbla och Skalbagge (Beetle) är några.
Crawler är att väldigt sakta ta sig fram där det verkar omöjligt. Lös brant grus verkar omöjligt även för en crawler som hellre tar sig över stock och sten.
Den perfekta badbilen? Alla detlajer verkar vara riktigt väl tätade och skyddade. Fast att ta sig längre ner i det branta djupet är nog inte smart.
Kanske inte en traditionell modellbil? Men i alla fall ett av de mest uppskadde motiven för flera fotografer.
Det var stort intresse även för RC-bilar och de höll till till vänster när man kom in där dammen för båt och flyg låg till höger. De hade en fin jämn grusplan att ställa upp koner för sina banor på.
Personligen är jag mest intresserad av att fotografera flygplan i luften.
Ibalnd blir man lite för djärv
Men det är något som har planerats för - bara skaka av och flyga igen.
Här ska ursprunget vara en Carl Goldberg avsedd för .20 OS glödstiftare. Nu med egen vinge och rejäl elmotor.
Lite busflyg? Men här reser sig kärran av sig själv.
Lite simulerad combat? Ganska häftigt men en koordinerad roteflygning imponerar på de som kan flyga.
Det gäller att ha alla vinklar rätt. Detta planet kom nog inte upp i luften utan provade flera snabba taxningar där flottörerna grävde ner sig i vattnet.
En senior - Ostermans köpte en hel svärm efter kriget. De landade på nästan alla sjöar i sverige för att flyga rundturer. Lappland hade mycket flygningar för fiske och jakt där inga vägar fanns.
Otroligt så blev det inga skador och planet taxade lugnt in till stranden.
Ett av sveriges mest älskade plan. Med rätt pilot är det trevligt att se.
Här var det många åskådare som beudrade vackra starter, lugn låg flygning och oftast perfekta landningar - och en räddning som fick folk att dra andan när det plötsligt kom en båt infarande under flottörerna.
Det var många som väntade på att få se denna Catalina i luften. Två fyrtaktsmotorer gav ett riktigt trevligt ljud
En stall med lite hård landning gav förhoppningsvis mindre skador
Douglas hade varit flitig att annonsera ut träffen på många facebooksidor. Trots stort engagemang med allt så fick han till slut tid att lufta sin egen Catalina
Peder Sterlinge Linköping har gjort en superfilm på tuben https://youtu.be/7XnRczoqYSg
Fler snuttar på https://youtu.be/VoCHunN-TDE
/ Patrik Gertsson Modellvänner.se