Snobben CUP

Baltic Stunt Trophy

Det var nog bara initiativtagaren Anders Hellsén som trodde att det skulle gå att starta en ny linflygtävling.
Det blev som planerat tre tävlingar under 2019 även om det inte drog jättemånga deltare så var tävlingarna genomförbara.

Första tävlingen gick i Bromölla ett par kilometer från Snobbenfältet "Mygglanda".
Det var en perfekt klippt fotbollsplan som kommunen hade ställt upp med och tävlingsledningen hade fixat bra förtäring.
Bilder finns på www.modellvänner.se/ba/BST/index.htm

Andra deltävlingen gick på RFK Gripens (Klippan) fält i Simmelsberga.
Ett stort antal klubbmedlemmar var på plats. Klubben höll med fika och en perfekt gräsmatta att flyga på.
Här finns det tyvärr inga bilder.

F2B Stunt

1
Staffan Ekström Trelleborg MFK   2014,5 
2
Anders Hellsèn MFK Snobben       1758
3
Mikael Palm Kungsbacka MFK     1664 
4
Emil Palm Kungsbacka MFK         1185,5

Weatherman

1 Anders Hellsén MFK Snobben 7G       95,40%
2
Emil Palm Kungsbacka MFK 3G         88,79%
3
Mikael Palm Kungsbacka MFK 4G


Tredje och avslutande tävling gick på Mygglanda som har utökat sin lincirkel förra hösten för att kunna köra stunttävling.
Det gynnsamma vädret har bidragit till att hela banan (förutom ett par angrepp av sork och vildsvin) var fint grön.
Även här har Mona Hellsén fixat bra förtäring till besökande och tävlande. Det var säkert populärt att det var gratis för de tävlande.

Trots namnet Stunt trophy så är det två klasser som flygs. Weatherman Speed och F2B.
Man flög en omgång med stunt följde med en omgång Weatherman och tillbaka till Stunt o.s.v
Ett par danska deltagare (från Köpenhamnsområdet har man knappt två timmar med bil till Mygglanda) som inte flög stunt hade med sig kärror för Dieselcombat som ska köras Danska Mästerskapen med i dagarna.
Mera om Weatherman på www.modellvänner.se/ba/weatherman/index.htm



Ritning på originalet publicerades 1949 - denna kärra är betydligt nyare trots sitt luggslitna utseende.


Luis Petersen är Danmarks Guru när det gäller gamla modellmotorer. Danmark har tillverkat ett stort antal modeller av modellmotorer.
Han har också 6 av de norska rekorden i Weatherman - och tänker ta flera - Det är 8 storleksklasser och alal utom klass 1 har både Glöd och Diesel.
Klass 1 är originalmotorn Mills 1,3 cc diesel




Far och son Aagaard är tuffa piloter med bra tider. Under inkörning före tävling körde sonen ett par tiondelar under gällande rekord - MEN...




I klass 3 (2,5 cc) är det 0,3 mm lina och dragtest på 11,34 kg. Här verkar det som att en lödning har orsakat försvagning


Fram med tuben CA-lim. Det ser ut att vara rena snitt.

Luis Petersen kommer med en bild på hur en ögla ska se ut för att hålla utan lödning.

Sådan laver jeg mine. Absolut ingen lodninger. Med 2 snoninger og 10 viklinger er det tilstrækkeligt til at linen knækker først! Mvh  Luis













Luis har en ritigt imponerande "snapssputa" i glas som tål alla bränslen.






Vi måste ha en gruppbild med bilen som sponsrar resan"


Luis plockar fram flera kärror från bilen.

Lite närbilder av motorerna



Micke Palms blåsa som ska buffra bränsle nära insuget för att motorn inte ska dö vid startaccelerationen






En modern nytillverkad engelsk femkubikare som lätt konverteras till diesel med annan topp.


Weatherman kördes med 5 deltagare

1:a Malte Aagaard G3 97,6%
2:a Luis Petersen 0D 92,3%
3:a Torbjörn Lundgren G3 91,1%
4:a Jörgen Aagaard 3D 89,2%
5:a Mikael Palm 3G 87,6 %

Stunttävlingen hade 4 deltagare. Domarna roterade bland de flygande.
-Den som flög
-Den som var näste man att flyga
-De två andra dömde - så alla kombinationer av dommare blev det på de tre omgångarna.



Staffans, Anders och Mikaels tävlingskärror. Anders på rygg så att det är lätt att montera batteri.


Lars hade sin kärra utanför stuntdepån


Närbild på Anders elmontage.


Briefing före tävlingsstart



Micke Palm släpper iväg Lars Roos kärra




Anders har länge funderat på eldrift och nu är det skarpt läge




Staffan och Micke dömer - betyder att Lars står i tur att flyga


Staffan kör så det ryker - ett vinnade concept än så länge






Mickes plan med klassiska dekaler är en riktig skönhet







F2B Stunt med 4 deltagare, alla var domare åt alla, 2 i taget.
1:a Staffan Ekström     3689,5
2:a Anders Hellsen      3521,5
3:a Lars Roos              3114,5
4:a Mikael Palm          3064,0

F2B var även DM Skåne och prispallen ser lika dan ut där som ovan, då vi lyckades skrapa ihop 3 skåningar på den här tävlingen.

Luis Petersen har skickat ettkompendium om gamla danska modellmotorer.
Luis har varit med och skrivit kompendiet och har även maskinerna från en av de gamla fabrikerna så att han kan nytillverka motorer!
28 sidor med intressant läsning