Snobben CUP
Baltic Stunt Trophy
Det var nog bara
initiativtagaren Anders Hellsén som trodde att det skulle gå att starta en ny
linflygtävling.
Det blev som planerat tre tävlingar under 2019 även om det inte drog jättemånga
deltare så var tävlingarna genomförbara.
Första tävlingen gick i Bromölla ett par kilometer från Snobbenfältet
"Mygglanda".
Det var en perfekt klippt fotbollsplan som kommunen hade ställt upp
med och tävlingsledningen hade fixat bra förtäring.
Bilder finns på
www.modellvänner.se/ba/BST/index.htm
Andra deltävlingen gick på RFK Gripens (Klippan) fält i Simmelsberga.
Ett stort antal klubbmedlemmar var på plats. Klubben höll med fika och en
perfekt gräsmatta att flyga på.
Här finns det tyvärr inga bilder.
F2B Stunt
1
2
3
4
Weatherman
1 Anders Hellsén MFK Snobben 7G 95,40%
2
3
Tredje och avslutande tävling gick på Mygglanda som har utökat sin lincirkel
förra hösten för att kunna köra stunttävling.
Det gynnsamma vädret har bidragit
till att hela banan (förutom ett par angrepp av sork och vildsvin) var fint
grön.
Även här har Mona Hellsén fixat bra förtäring till besökande och tävlande. Det
var säkert populärt att det var gratis för de tävlande.
Trots namnet Stunt trophy så är det två klasser som
flygs. Weatherman Speed och F2B.
Man flög en omgång med stunt följde med en omgång Weatherman och tillbaka till
Stunt o.s.v
Ett par danska deltagare (från Köpenhamnsområdet har man knappt två timmar med
bil till Mygglanda) som inte flög stunt hade med sig kärror för Dieselcombat som
ska köras Danska Mästerskapen med i dagarna.
Mera om Weatherman på
www.modellvänner.se/ba/weatherman/index.htm
Ritning på originalet publicerades 1949 - denna kärra
är betydligt nyare trots sitt luggslitna utseende.
Luis Petersen är Danmarks Guru när det gäller gamla
modellmotorer. Danmark har tillverkat ett stort antal modeller av modellmotorer.
Han har också 6 av de norska rekorden i Weatherman - och tänker ta flera - Det
är 8 storleksklasser och alal utom klass 1 har både Glöd och Diesel.
Klass 1 är originalmotorn Mills 1,3 cc diesel
Far och son Aagaard är tuffa piloter med bra tider.
Under inkörning före tävling körde sonen ett par tiondelar under gällande rekord
- MEN...
I klass 3 (2,5 cc) är det 0,3 mm lina och dragtest på 11,34 kg. Här verkar det
som att en lödning har orsakat försvagning
Fram med tuben CA-lim. Det ser ut att vara rena snitt.
Luis Petersen kommer med en bild på hur en ögla ska se ut för att hålla utan
lödning.
Sådan
laver jeg mine. Absolut ingen lodninger. Med 2 snoninger og 10 viklinger er det
tilstrækkeligt til at linen knækker først!
Luis har en ritigt imponerande "snapssputa" i glas som
tål alla bränslen.
Vi måste ha en gruppbild med bilen som sponsrar resan"
Luis plockar fram flera kärror från bilen.
Lite närbilder av motorerna
Micke Palms blåsa som ska buffra bränsle nära insuget
för att motorn inte ska dö vid startaccelerationen
En modern nytillverkad engelsk femkubikare som lätt
konverteras till diesel med annan topp.
Weatherman kördes med 5
deltagare
Stunttävlingen hade 4 deltagare. Domarna roterade bland de flygande.
-Den som flög
-Den som var näste man att flyga
-De två andra dömde - så alla kombinationer av dommare blev det på de tre
omgångarna.
Staffans, Anders och Mikaels tävlingskärror. Anders på rygg så att det är lätt
att montera batteri.
Lars hade sin kärra utanför stuntdepån
Närbild på Anders elmontage.
Briefing före tävlingsstart
Micke Palm släpper iväg Lars Roos kärra
Anders har länge funderat på eldrift och nu är det
skarpt läge
Staffan och Micke dömer - betyder att Lars står i tur
att flyga
Staffan kör så det ryker - ett vinnade concept än så
länge
Mickes plan med klassiska dekaler är en riktig skönhet
F2B Stunt med 4 deltagare, alla var domare åt alla, 2 i taget.
Luis Petersen har skickat
ettkompendium om gamla danska modellmotorer.
Luis har varit med och skrivit kompendiet och har även maskinerna från en av de
gamla fabrikerna så att han kan nytillverka motorer!
28 sidor med
intressant läsning