Januari 2010

Välkomna till ett nytt modellflygdecennium som kommer att bli precis så som vi själva gör det till.
Vädret kan vi förstås inte styra över men det var i alla fall några entusiaster som började det kalla året med lite flygning.

Kylan gjorde att LITE var det som gällde. Åke bjöd in oss till en varm spis och Heikki bjöd på varmt kaffe och saffransskorpor. Hiekki var nog den förste att logga flygtid 2010 - med ett elplan som förstås startade direkt och flög fint i ungefär 5 minuter innan fingrarna inte ville lyda längre och det var dags för landning. Åke kämpade tappert med sin glödstiftsmotor som inte var lika glad för det kalla vädret. Gasolvärmare eller lite extra "krydda" i bränslet hade kanske hjälpt?
 

Den andre januari är det dags för inomhusflygning i Tianshallen.

Som vanligt började vi med friflygstävlingar men efter det så var det mycket tid för alla som ville flyga RC.

Kurt blev väldigt förtjust i ett Parkzone EMBER 2 - "ett sådant ska jag ha!"

 

Det är aktivt även på vintern.
Evert visar upp lite 15 mm tjock balsa till nästa stuntkärra - lite rejälare är det lilla planet på 17 gram flygvikt som står intill.














Vintern lockar fram fåglarna till det öppna vattnet.
Här ett gäng "ålakrågor" som samsas med ett par hägrar.
















Även de som är pippi verkar tycka att det är kallt att flyga.
Om man inte har någon Bamsetidning så får det gå bra med RCM&E-sagor.
















Första gången med full byggaktivitet på gubbkvällen. 4 modeller luftades på byggbordet.

Det är inte alltid man har tur med sina batterier. Här är en cell från ett helt nytt batteri.
Spänningen var under 1 volt och det var många gissningar om vad för hemskheter som skulle finnas inuti batteriet.
Det vi kunde konstatera är att batteriet är uppbyggt av en massa folieblad - vartannat av aluminium (tror vi) och vartannat av koppar. Det som lagrar energin är en svart beläggning. Inget klet och inga överraskningar förutom Åkes kamerablixt som fick oss alla att hoppa til när vi klippte upp ytterhöljet ;-)






Ett depronbygge av annorlunda slag. Mycket slipning och inbyggda strålkastare i vingens framkant. Det ska bli kul att se det färdiga planet med pilot, huv och snygg målning.


 
Vi hade klubbmöte i söndags och beslutade att jobba lite för att utöka byggmöjligheterna i lokalen.
En bänk flyttas för att göra plats åt ett ställ där man ska ställa upp sin byggbräda. Byggplatsen är sedan ledig till näste man som vill bygga en annan kväll.









Åke och Heikki var på Biltema och shoppade enligt beslutet. Här sätter vi upp konsoller.











Nu ska vi fixa nya tretexskivor att bygga på.
Visst ser det lovande ut redan!
 
Det gäller att utnyttja de fina stunderna. Det är både fördel och nackdel att ha hang alldeles i närheten. Fördelen är att man snabbt kan bestämma sig för en stund. Nackdelen är att är svårt att få ihop ett gäng med kort varsel.

Åke var ambitiös och plockade med sig två kompletta anläggningar - men så förstås var det den älskade BP som fick flyga.










Även en friggovinge klädd med presentpapper fick flyga en stund.
Det var ingen större fart på de billiga servona trots att de fick kraft från 2 lipoceller som ska ge drygt 8 volt om de är i fin form.


Det var inte plan eller batterier som gav upp utan kyla i fingrarna och längtan efter lunch.

Vinden blåste igen våra fotspår nästan helt på stunden vi var och flög.

STRAX - är Uffes seglare klar. Nästa helg får vi se om det är hangvind.

I morgon firar Åke ett år som pensionär - GRATTIS!
 
GUBBDAGIS - limning lödning justering - och en bänk till rensad.

Owe bygger en ny Blue Phoenix.
Här ska stabbe och fena bli lätt demonterbara för att så mycket som möjligt ska få plats i husbilen.

Åkes "micro-Capricorn " är snart klar för test.
Det är bara batteri och mottagare som ska fästas.
Paket från Steve Webb Models i Warrington (mellan Manchester och Liverpool i nordvästra England). Inom EU medför full garanti och betald skatt - trots det troligen billigaste alternativet.















En "riktig" storlek på sändaren för bara någon hundring mer än "leksaksradion" - och ändå inte dyrare än samma modell med miniradion om den köps i Sverige. Tipset om att England är landet att köpa presenter just nu stämmer nog bra.

















Här är det samköp av flera klubbmedlemmar - och mera grejor är på väg från samma ställe - fast de var restnoterade med lite leveranstid.

 
Januaris sista bilder från minneskortet på klubben.



Det har jobbats på en fådd hrush Commander på tisdagskvällarna.


















Åke håller på att fixa på sin Pibrosvinge.



























Vad är detta?
Kan det vara en lättviktare?