December 2009

Månaden började med en kall dag trots att prognoserna visat 3 - 4 plusgrader hela veckan. Åke som är pensionär berättade att han flugit så att snön sprutat om landningshjulen.
















Det märks att julen närmar sig och att det är många andra aktiviteter som lockar.
Kanske beror dålig byggaktivitet även på att vi inte har varken Myggor eller Depron i lager?













Den första veckan avslutades med ett klubbmöte där Åke J bjöd på fika med chokladkaka som var mycket uppskattat.
Man behöver träna lite på att spänna upp gummimotorer om man inte ska smälla sig på fingrarna  ;-)
En bra trimmad Flugan svänger relativt snävt och håller höjden utan att gå i taket.
Titta inte på kartongerna ;-) De innehåller bara byggmaterial och hobbytidningar som vi fått donerade av personer som slutat med vår trevliga hobby.
Tittar ni på TVs julkalender med superhjältar?
I lördags sa ett av barnen " Jag kan flyga - det är landningen som är det svåra" -
och visst stämmer det även om man inte är superhjälte.
Gubbdagiset den 8 december var välbesökt av 6 gubbs som pratade nostalgi, leveranser från Asien och hur man spara gram på småflygplan.











35-40 sparade gram på en KRAX kan nog göra stor skillnad om man vill flyga inomhus. Lätthål, tunnare kroppsstav, mindre servon och mindre batteri är nog ett bra recept. Korta alla kablar ger också en del besparing. - MEN det är svårt att komma ner i vikt som en Parkzone Ember vilken väger 17 gram med radio och batteri.
Det har nästan blivit tradition att Helge kommer med glögg och julgodis på Lucia-helgen.



De senaste gångerna har det varit fullt med juniorer - tack vare ett par nya byggledare ?
Efter glögg bullar och is-choklad var det dags att flyga en runda i lokalen över vår bygglokal.

Det var flugor, viggen och en trollslända som attackerade.

Tisdagen den 15e och gubbkväll. I kväll var vi inte så många men alla 3 hade faktiskt grejor upp för att fixa.
Åkes B:s Krax hamnar på ca 140 gram.
Hur ska man bygga för att hamna på 80 gram?

Kanske med en så liten motor som Åke J försöker få radion att prata med.
 
ÄNTLIGEN.
Lanserad på en modellmässa i februari.
Leverans utlovad till april-maj.
De första levererade i december.











Multiplex Xeno.
Verkar otroligt smart med allting lätt att dela för transport till de svåra flygplatserna.
Tianshallen den 19 december.
Vad gör man av en skrotad flugan och en skrotad helikopter?













Från Sölvesborgsklubben kommer det snygga "köpeflygplan".












Gröna hemmabyggen flyger lika fint även om de inte är lika snygga - och så kan de landa på rygg.
Det "grova artilleriet" bygger man av tjock depron i många lager.











Krax jagar Danne. Det straffar sig att bita i rumpan - vingen gick tvärt av i landningen - fast 4 tugg var nog värt det?


















Det var inga hållbara vingar på Kraxen.....
Trots ny fin tejp.
 
Jultomten kom ett par dagar tidigt till Heikki.

En ny radio från Alis i Storbritannien.

Vi har köpt en ny kamera till klubben så att alla ska kunna ta någon bild på dagens aktivitet så att vi kan ha den på hemsidan. Dessa två dagens bilder är de första som är tagna med klubbens kamera.
Julafton - Ripa har traditionell glögg med fotografering på förmiddagen.

I år har vi en vit jul och det var tre som hade bemödat sig att sätta på skidor på sina plan.
Ordförande Mats flög en skoj "Stick" som han lekt med mycket i snön för lillejulafton var perfekt utan vind.






Åke hade satt på skidor på sin SR Falcon men de hade hamnat lite lång bak så det gick tyvärr inte så bra att starta.


Martin A hade monterat skidor på sin Spacewalker utan pilot. Martin fick 10 minuter video och vi får väl hoppas att han lägger ut en film på nätet och skickar en länk.

Åke ville spetsa tillställningen med ett tävlingsmoment och lovade en flaska glögg till den som lyckades landa på en smal uppskottad bana - utan att få motorstopp. Risken var nog inte så stor att någon skulle lyckas - Inte ens Åke själv lyckade starta på den uppskottade banan och Åke brukar klara en motvindsstart på någon meter.................
Lite lediga dagar i jul.
Äntligen har alla bitar ramlat på plats.
Här är det inte något slarvjobb - Uffe har fått konkurrens när det gäller snygga modeller.











En fröjd för ögat - snygga plan brukar också flyga bra.
Däremot är det inte lika skoj att komma ner i lokalen och hitta verktyg utspridda,
och riktigt farligt :
En chucknyckel sittande i chucken - om någon sätter på borrmaskinen så flyger nyckeln med fruktansvärd kraft och kan lätt träffa någon - ungdomar kan ha ansiktet i denna höjden!
Två gånger den senaste tiden har vi hittat smältlimpistolen liggande påslagen när vi kommit till klubben. Hur ska vi kunna förhindra olyckor och risker för olyckor? En checklista är nu upptejpad på ytterdörren så att man ska tänka en gång till innan man går ut från lokalen.
















Inneflyg utomhus - det går om det inte blåser för mycket. 17 gram inklusive motor, batteri och en 6-kanalig mottagare.













52 gram är skillnaden mellan 3 celler 800 mAh och 2 celler 330 mAh + byte från 7*4 till 8*4 propeller. Och vilken skillnad att flyga - ruskigt kul - det är bara kylan som sätter gräns på hur roligt man kan ha det.


Gubbdagis - den sista aktiviteten på året?
Här finns det resurser för att skjuta upp segelplan:

Gummirep och en rulle persienntråd.
Ett ankar-kryss att fästa repet med.
En avtryckare om man inte vill släppa planet själv.

Och så beundrade vi målerijobbet Heikki gjort på en friggovinge. Med så mycket sprickor kan den väl inte hålla att flyga med?
Och inte går det väl att måla på packtejp.....