Månaden
började med en kall dag trots att prognoserna visat 3 - 4 plusgrader hela
veckan. Åke som är pensionär berättade att han flugit så att snön sprutat om
landningshjulen.
Det märks att julen närmar sig och att det är många andra aktiviteter som
lockar.
Kanske beror dålig byggaktivitet även på att vi inte har varken Myggor eller
Depron i lager?
Den första veckan avslutades med ett klubbmöte där Åke J bjöd på fika med
chokladkaka som var mycket uppskattat.
Man behöver träna lite på att spänna upp gummimotorer om man inte ska smälla
sig på fingrarna ;-)
En bra trimmad Flugan svänger relativt snävt och håller höjden utan att gå i
taket.
Titta inte på kartongerna ;-) De innehåller bara byggmaterial och
hobbytidningar som vi fått donerade av personer som slutat med vår trevliga
hobby.
Tittar ni på TVs julkalender med superhjältar?
I lördags sa ett av barnen " Jag kan flyga - det är landningen som är det
svåra" -
och visst stämmer det även om man inte är superhjälte.
Gubbdagiset den 8 december var välbesökt av 6
gubbs som pratade nostalgi, leveranser från Asien och hur man spara gram på
småflygplan.
35-40 sparade gram på en KRAX kan nog göra stor skillnad om man
vill flyga inomhus. Lätthål, tunnare kroppsstav, mindre servon och mindre
batteri är nog ett bra recept. Korta alla kablar ger också en del besparing.
- MEN det är svårt att komma ner i vikt som en Parkzone Ember vilken väger
17 gram med radio och batteri.
Det har nästan blivit tradition att Helge kommer
med glögg och julgodis på Lucia-helgen.
De senaste gångerna har det varit fullt med
juniorer - tack vare ett par nya byggledare ?
Efter glögg bullar och is-choklad var det dags att flyga en runda i lokalen
över vår bygglokal.
Det var flugor, viggen och en trollslända som attackerade.
Tisdagen den 15e och gubbkväll. I kväll var vi
inte så många men alla 3 hade faktiskt grejor upp för att fixa.
Åkes
B:s Krax hamnar på ca 140 gram.
Hur ska man bygga för att hamna på 80 gram?
Kanske med en så liten motor som Åke J försöker få radion att prata med.
ÄNTLIGEN.
Lanserad på en modellmässa i februari.
Leverans utlovad till april-maj.
De första levererade i december.
Multiplex Xeno.
Verkar otroligt smart med allting lätt att dela för transport till de svåra
flygplatserna.
Tianshallen den 19
december.
Vad gör man av en skrotad flugan och en skrotad helikopter?
Från Sölvesborgsklubben kommer det snygga "köpeflygplan".
Gröna hemmabyggen flyger lika fint även om de inte är lika snygga - och så
kan de landa på rygg.
Det "grova artilleriet"
bygger man av tjock depron i många lager.
Krax jagar Danne. Det straffar sig att bita i rumpan - vingen gick tvärt av
i landningen - fast 4 tugg var nog värt det?
Det var inga hållbara vingar på Kraxen.....
Trots ny fin tejp.
Jultomten
kom ett par dagar tidigt till Heikki.
En ny radio från Alis i Storbritannien.
Vi har köpt en ny kamera till klubben så att alla ska kunna ta någon bild på
dagens aktivitet så att vi kan ha den på hemsidan. Dessa två dagens bilder
är de första som är tagna med klubbens kamera.
Julafton - Ripa har traditionell glögg med
fotografering på förmiddagen.
I år har vi en vit jul och
det var tre som hade bemödat sig att sätta på skidor på sina plan.
Ordförande Mats flög en skoj "Stick" som han lekt med mycket i snön för
lillejulafton var perfekt utan vind.
Åke hade satt på skidor på sin SR Falcon men de hade hamnat lite lång bak så
det gick tyvärr inte så bra att starta.
Martin A hade monterat skidor på sin Spacewalker utan pilot. Martin fick 10
minuter video och vi får väl hoppas att han lägger ut en film på nätet och
skickar en länk.
Åke ville spetsa tillställningen med ett tävlingsmoment och lovade en flaska
glögg till den som lyckades landa på en smal uppskottad bana - utan att få
motorstopp. Risken var nog inte så stor att någon skulle lyckas - Inte ens
Åke själv lyckade starta på den uppskottade banan och Åke brukar klara en
motvindsstart på någon meter.................
Lite
lediga dagar i jul.
Äntligen har alla bitar ramlat på plats.
Här är det inte något slarvjobb - Uffe har fått konkurrens när det gäller
snygga modeller.
En fröjd för ögat - snygga plan brukar också flyga bra.
Däremot är det inte lika skoj att komma ner i lokalen och hitta verktyg
utspridda,
och
riktigt farligt :
En chucknyckel sittande i chucken - om någon sätter på borrmaskinen så
flyger nyckeln med fruktansvärd kraft och kan lätt träffa någon - ungdomar
kan ha ansiktet i denna höjden!
Två gånger den senaste tiden har vi hittat smältlimpistolen liggande
påslagen när vi kommit till klubben. Hur ska vi kunna förhindra olyckor och
risker för olyckor? En checklista är nu upptejpad på ytterdörren så att man
ska tänka en gång till innan man går ut från lokalen.
Inneflyg utomhus - det går om det inte blåser för mycket. 17 gram inklusive
motor, batteri och en 6-kanalig mottagare.
52 gram är skillnaden mellan 3 celler 800 mAh och 2 celler 330 mAh + byte
från 7*4 till 8*4 propeller. Och vilken skillnad att flyga - ruskigt kul -
det är bara kylan som sätter gräns på hur roligt man kan ha det.
Gubbdagis - den sista aktiviteten på året?
Här
finns det resurser för att skjuta upp segelplan:
Gummirep och en rulle persienntråd.
Ett ankar-kryss att fästa repet med.
En avtryckare om man inte vill släppa planet själv.
Och så beundrade vi målerijobbet Heikki gjort på en friggovinge. Med så
mycket sprickor kan den väl inte hålla att flyga med?
Och inte går det väl att måla på packtejp.....