November 2009
Halloween-helg och Andreas födelsedagskalas med sina kompisar. Lördagen bjöd
på fint väder och det blev flyg med GWS Mr Lee som flyger på sin kvast. |
Fredag kväll - telefonen ringer och det ska
byggas. Lite justeringar på inneplanet. Den sista av de utskurna vingarna ska bli hangklar. Lite små hål i en Robinvinge som ska lagas. Tiden går snabbt och snart ska vi hem och titta på IDOL ;-) |
Tisdag den 10/11 och ett
välbesökt "gubbdagis". Owe har "städat" och kom med donationer till klubben. Det diskuterades lite om vi i tisdagsgruppen kanske gemensamt ska ta och bygga på en modell som sedan möjligen kanske kan tillfalla flygskolan... En bra bit på en Thrush Commander finns nu att bygga vidare på om vi känner för det. Owe försökte övertala friflygande Sven att börja med inomhus gummimotor till UL-plan men Sven är suverän i Myggan så vi får se.... |
Så här
vill vi INTE att man gör : Miniatyrborrar är inte till för att leka med. Man får inte ta dessa utan lov och man måste lägga tillbaka borren i sitt etui direkt efter att man använt dem. Här har Kristian lyckats bra med flitigt arbete. Ska man lyckas med pappersklädsel så är det bra förutsättning om man har en byggbräda att nåla upp arbetet på. Det måste vara luft både över och under vingarna för att de ska kunna hålla sig raka och fina när de torkar. Det är en massa små furu-klotsar som ska slipas till för att kunna palla upp grejorna. |
Söndagen
den 15 november. En riktigt fin dag för modellflyg. Men vi hade nog lite tur
för det var blött på marken när vi kom och det regnade uppenbarligen lite
runt om oss enligt besökare. Termosar med kaffe och krydd-te, mackor och snäckor så är dagen räddad. Ett snabbt besök på vårt eget fält visade att : - mullvadarna inte går i ide. - andra pottsorkar med 4-hjulingar varit på besök och kört 8-or på vårt flygfält. - Bilbanegruppen har varit flitiga och spikat upp avbärarslangar. Det var så surt att Åke inte kunde undanröja bevis med sin gasoltändare ;-) Efter flygningen var det byggtid. Åke premiärflög det nya skolplanet Easystar nummer 3. Att enbart styra med sidoroder utan skev går men i låg fart så är det väldigt segt så vi bestämde att sätta dit skevroder som på de tidigare planen vi haft i flygskolan. Det är betydligt snabbare och exaktare att gör snygga svängar när man även har skevroder. Owe hälsar att vädret varit helt Ok även i Asarum. |
Gubbdagis den 17 november
(pension i morgon ;-). 7 gubbar och de flesta hade med sig fika-kakor - det verkar bli en nyttig kväll. Jeppe har annonserat en sjöflyghelg i maj 2010. Åke har varit på vinden och hämtat ner ett projekt som stannade av för ca 25 år sedan. Vad sägs om en vingyta på 1,5 m2 och en vikt på ca 10 kg? Var ska mössen nu hålla till? Kan det räcka med 2 st 10 cc eller ska jag satsa på 15 cc? Inspirationen till planet var en ritning i RCM&E. En A4 som mättes upp och skalades upp 10 gånger. Originalet hade en gondol med en liten motor uppe på vingen. |
Har
du fått antennen i ögat? Inte lika stor risk med 2,4 ;-) Kan du hålla planet? Vi hänger upp den i en tråd i stället... Eller kan den hänga i propellern.
|
En
månad kvar till julafton. Här diskuteras KRAX. Denna är stabil och kommer att väga ca 220 gram med ett 3-cells batteri. Åke satsar på en lite smäckrare version med lättare grejor och siktar på ca 150 gram för att få ner farten inomhus. |
Från
KAOS till extremt fin ORDNING. Andreas har snygga lösningar med muggar och små fack på väggen för olika saker man behöver när man bygger : lim, nålar med mera. I dag fortsatte projektet GWS A10 efter en tids bygguppehåll. Kristian är förstås flitig med sin friflygande segelmodell och undrar när SM går nästa år. Lite ordning på byggplatsen skulle nog inte skada här också - se hur fint brorsan fixat det. |