Juni 2008

Onsdagen den 4 juni. På fältet bestämdes att det blåser för mycket för de lätta skolmodeller som vi använder oss av i år. Det är ostlig vind och solen har varit nådig i många dagar så havsvattnet är riktigt varmt och skönt för de som gillar att bada i vågorna.
Torsdag och en aning mindre vind än i går.

Det blev förstås skolflygning men det skulle behövas en lite kraftigare modell när det blåser så här mycket. Våra glödstiftsmodeller var mera lämpade för träning i vind än de lättare elmodellerna.

SM på söndag och full fart med lagning av HKG.

Det har kommit kartonger, kartonger, kartonger ..... Med flygplan, batterier, propellrar och en massa roliga saker från Sverige och Asien.

En Typhoon - Zagi med borstlös motor.
En kropp till Wilgan som har fått lite mycket lim i akterpartiet....






 

Fredag den 6 juni och Sveriges Nationaldag - även Svenska Motionsdagen.



















Vi bygger vidare på HKG och vingarna. Typhoonen blir klar för provflygning och vi tar en tur till "kohagen". Först ett kast mot vinden utan motor för att kolla att allting verkar OK. Den glider fint och nästa kast blir med motor - full fart i ett vrål rakt upp och snabb i vändningarna.




















Detta är verkligen kul tycker Andreas. Ännu mera flygning blir det och snart kollas gränserna - ibland lite väl långt iväg, men Andreas är värre än Tarzan i björkarna. Vingen är hel!
Lördag 7 juni 2008 SM i friflyg klasserna
F1A (segel)  F1B (gummimotor) och F1C (förbränningsmotor).

Naturligtvis är både den svenska och danska eliten på plats och vädret kan knappast vara bättre.





Någon har hela familjen med sig naturligtvis inklusive misse.












Thorvald har knappast ens fått ut streamern innan de första flygarna gör sina första trimstarter.



Här verkar det som att vi har modellflyghistoria.
Medlemsnummer 12
Medlemsnummer 60
Medlemsnummer 448
FILMSNUTT



En bit från SM finns många klubbfält och Simon har just fixat en brusten propelleraxel och ska köra en testrunda med sin fina RTF Edge från RC-maffian. Det är ett plan som har STORA roderytor och reagerar snabbt på rodren .... Frigolit är snabbt att laga med lite Uhu Por. Kärran är som ny igen.

Söndag juni 2008 SM i friflyg klasserna
F1H (segel)  P30 (gummimotor)  HKG (handkast) och KPG (katapult).
Varning för tunt ozonlager - osolade kroppsdelar ska inte exponeras mer än högst en timme - vem tänkte på det förr än det började klia....

I dag valdes startplatsen mitt på fältet för att man inte skulle behöva byta startplats så ofta
 - och det fungerade faktiskt ända tills Fly-off som krävde längre flygtider.


Det blev mycket flygande och mycket lagande som vanligt. Våra plan har förstås inte samma fina standard som mästaren Björns.

Björn kör en ny variant som kallas för
Tip Launch Glider -
man sveper iväg modellen i vingspetsen i stället för att kasta i "spjutstil" som är det vanliga. Denna kaststilen är mycket skonsammare för lederna och ger större möjligheter för alla att få till bra kast. TACK Björn för ritningen och beskrivningen!

Här har vi några av klubbens juniorer - på bilden saknas en fotbollsspelare som ändå hann med att flyga i alla fem perioderna - och ta pris i två klasser. Vi har faktiskt dubbelt så många juniorer men de andra har inte valt att vara med på friflyget detta året.
Vi får väl hoppas att Thomas från Stångby tar med sig sina juniorer till våra tävlingar i Rinkaby - det är ju inte allt för långt och lite HKG kan ni väl snabbt fixa till så att vi får lite konkurrens till våra juniorer i Mfk Snobben?
Dessa reglerna satt så fint upptejpade i en trunk.
Vi hade två nybörjare som flög sin första P30-tävling i dag. Det var med depronmodellen Lucas som faktiskt går att använda i "beta-skick".
Lite modifieringar med
- en bättre gummikrok i baken,
- en frihjulspropeller,
- en timer
och en uppdragare så skulle det gått mycket bättre.
Nu flög faktiskt Arvids modell bort så att vi inte hittade den. Alltså flyger modellen riktigt bra när den kommer upp i termik.
De många P30 i olika färger som fanns lockade till mera - vi får kanske se ett gäng Robin byggas till hösten?
FLYOFF blev det bara i F1H klassen där tre deltagare flög fullt :
Per Findahl, Oskar Findahl och vår egen skåning Anders Persson.

Per var snabbt uppe och snurrade efter vind med sin kompositmodell.

Anders modell skar ner i backen.

Oskar som hade en "riktig" byggsatsmodell var den som alla hoppades på.

Oskar drog upp sin modell som genast krokade av och började leta termik - som den så klart hittade och steg väldigt högt innan timern löste ut efter ungefär fyra och en halv minut vilket så klart gav honom vinst i klassen.










Kan man gissa att det är Thorvald som står bakom gottebordet innan prisutdelningen?
Det är väldigt populärt hos gammal som ung.

Medaljer är också trevligt att få.
Här ett par av de fina saker som hamnade hos de stolta killarna.












 
Onsdag och skolflygdag.
Ingen lärare dök upp och inget meddelande. Vi åkte ner till bygglokalen där det finns mycket att hitta på.
Det lagades lite HKG.
Mattias fick fartreglaget inmonterat i sin vinge som nu är nästan klar - det är bara lite kardborreband till batteriet som saknas för att man ska kunna börja trimma och provflyga.
Balsa plockades fram och limning påbörjades till vingar för nya stora sidokastade lunsar.
Nu ska vi beställa Luny-tubes och Tomy-timers.

50 meter grön "backing-lina" av Dacron lär räcka till flera stabbar och fenor - limmas med CA.
Torsdag kväll var det betydligt bättre väder med skolflygning -
 - och hovring med Fokker DVII på 160 gram.
Sista friflyget innan midsommar. AKM Cup som vi Snobbar snyltar på för våra HKG.
 
Tyvärr så var de flesta kastarna på simtävling men både Hugo och Arvid lyckades hitta termiken.
Arvid med en minut och 9 sekunder,
Hugo med sitt fina Sting 24 från Australien där vi senast såg planet högt uppe mot molnen efter nästan tre minuter.
Timer hjälper inte om lyftet är tillräckligt starkt.

De lite större planen är kanske lättare att hitta?

Vädret var inte lika varmt som förra helgens SM men på förmiddagen var solen framme med fin termik. Redan efter första timmen började vinden bli elak så att våra nylagade HKG fick ta ordentligt stryk - inga hela plan med hem som vanligt. 



Man ska inte kasta trimtejp i naturen så Hugo hittade plats för bitarna - men ville inte bli plåtad ;-)

Arvid ställde upp i "discostil".
Onsdag den 18 juni - 24 grader varmt klockan 18 och 18 grader klockan 22 - hur ska midsommarvädret bli?

Propellern är hel - och planet är fluget flera gånger!
Då är det inte helt bevisat att det är kameran som får planet att gå sönder.........

 






"Nästan klart"













Ännu mera nästan klart efter 3 timmar.......



Ska man inte köra in en ny motor mer än 2 minuter? - "Det gör man när man flyger."

Vad gör man när motorn lägger av?




















Två piggatrådar måste väl vara dubbel utdelning?

Lugn det finns en storebror i kofferten.
 
Det har varit midsommar - men bara för att vi inte haft tid att vara i lokalen eller på fältet innebär inte att vi glömt modellflyget.

En födelsedagspresent :
Är det
-ett flygplan
-en helikopter
-ett ufo?
Nej en WowWee Bladestar

Hur styr man en grej där allting snurrar?

För övrigt har det varit telefonsupport flera gånger om dagen - Viktor ska konvertera sim Twinstar till båt.
Vi kunde snabbt konstatera att det inte är lätt att få fogskum att bli som man vill.










Nu när det är sommarlov får man ta cykeln till klubben
- tur att det inte är allt för många kilometer mellan Bromölla och Nymölla.













Andreas lagade lite och flög en del mellan passen.
Vicke, Gabb och Sebbe som kom med den stora cykelkärran testade flygsimulatorn en stund.

Tiden går fort och snart var det fika och dags att åka hem. I kväll är det skolflyg redan klockan 17 för att det ska hinnas med Cirkusen som är i byn.

Radion tryggt i en liten kartong i ryggsäcken och vingen på ryggen är också ett sätt att ta sig fram.



 
En fin onsdagkväll åker man gärna till Ripa för att prata även om man inte har något plan med sig.

Fördelen är att man efter all rök och oväsen blir ännu mera övertygad om att det tysta rena elflyget är det riktiga ;-)

"Propellerjet" med ett snett framhjul efter en hård landning - eller kan det ha varit studs.....







Denna gången var det bara inkörning som gällde - inte koll hur många piggatrådar bred vingen är.


"Hjälp" kan man få på olika sätt -

Att köra in en Saito 125a på rätt sätt

Eller uppmaning att göra en
"snap-o-saurus" ännu lägre -
Självklart blir det stort jubel efter lägsta försöket.




 
Torsdag och fint väder.
Ett pass i klubblokalen för att testa funktionerna på AeroVan som är ett gammalt projekt.

Nu har jag kommit på det - Åhusgänget har flyttat sin flygkväll från onsdagen till torsdagen för att kunna flyga två kvällar i ve
ckan!















Skit i förgasaren.
Slangen släppt i tanken.
Det behöver man inte tänka på med el............
Sammanfattning av första halvåret 2008.
Det har skolflugits mycket och det nya skolflygplanet EasyStar har gett effektiv flygtid med tre rejäla lektioner per batteri som vi har tre stycken av.
Vi har haft extra aktiviteter vid sportlovet, påsklovet och före skolavslutningen.
Sammanställning av de senaste halvårens aktivitetslogg:
Period Tillfällen med Kommunalt Aktivitetsstöd Tillfällen med Statligt  LOK-stöd Totalt antal tillfällen Totalt antal medlemstillfällen
VT 2008 68 91 103 674
HT 2007 65 96 99 732
VT 2007 32 44 61 635
HT 2006 13 50 59 501

I år har vi dessutom lärt att enklare kunna få ut alla olika åldersgrupper från vår logg som vi förutom papper för i excel.