Januari 2008

Ett nytt år som vi hoppas kunna fylla med mycket modellflyg.
Det var väl många som testade raketflyg ?
Ett - ta bort översta delen av raketen så bara drivdelen är kvar.
Två - Anfallsvinkel = 0 och en styv vinge krävs.

 

Årets första aktivitet är den vanliga onsdagsbyggkvällen som var den 2 januari.
Lite justeringar av inneplanen från i lördags då de fick flyga utan att ha fått alla förstärkningar och landningsställ.

Danne och Jeppe kom för att bygga en F22 i 6 mm Depron. Bengts bravader på fältet i höstas satte griller i huvudet på många ;-)

Danne kom också med kvällens förtäring - en stor chokladkartong till oss alla som har magrat under de gångna helgerna.

Mattias sitter koncentrerad framför simulatorn och drömmer att han är en stridspilot med ett häftigt jetplan.

Andreas får hjälp av hugo att inte borra sig i tummen när han gör förstärkningar till landställen till innemodellen.



















Det blev lite senare än vanligt på grund av skollovet och efter avslutning tittade vi in till Snobbens stora projekt Suchojen som ska bli mycket lättare och bättre i version 2.
Minst 1,5 kg lättare och med bättre vingprofil för eventuell 3D-flygning är målsättningen. 30 cc glödstift ska dra kärran på vårt fält är det tänkt.

 

Söndagsbygge och flygning i Centrumhuset.
Först började vi att fixa depronmodellerna inför kommande lördags flygning i Tianshallen.
Andreas "The Flying Smile" är nu "färdig" med förstärkningar och landningsställ.
Kristians 3Dx-mini har också kommit en bra bit på vägen : Servon är monterade. Motor med fartreglage är monterat och rotationstestat.
Nu är det i stort sett bara radion som saknas men det kan i värsta fall lånas ihop till på lördag.

Innetiden är populär och X-twin flyger rundor tillsammans med PiccoZ helikoptrarna.

Canard-glidaren trimmades för lördagen HKG och man kan nog få tider på över 10 sekunder om man har tur ;-)


Nu har vi "nästan" en innemodell klar för "skolflygning" till flyglärarna - alltså en modell för flyglärarna att träna sig på ;-) Mats, Ulf, Johan, Fredrik, Anders och Magnus - var är ni?

Onsdagsbygge den 9 mars.
Nu är skolan igång på riktigt igen.
Någon kom på att man kan teoritavlan till att spela "HÄNGA GUBBE" - orden ska ha med modellflyg att göra !

Kristians  3DX-mini är på god väg att vara flygklar till på lördag. Det är bara landningsstället som är kvar att limma dit.

Jeppe har hittat ett lager med vita fina glasfiberstavar som han slipar ner till lämpliga dimensioner - denna gången till stötstänger som passar perfekt till modeller i vit depron.

Lördag kväll den 12 januari. Lekar i Tianshallen.
I dag var det näst på rekord med tävlande:
8 Seniorer tävlade och minst 4 tittade på.
12 juniorer tävlade och någon enstaka tittade på.
Det tävlades i Flugan, HKG, X-Twin och PicoZ.
Flugan har vi tävlat i sedan föreningen bildades och även om det finns betydligt bättre plan att tävla med så är reglerna så enkla att alla har en chans :
* Original gummimotorlängd
* Original propeller
* Manuell uppdragning utan hjälpmedel.
Klubben håller med gummiband och olja.
Även om man är nybörjare har man en bra chans med en lånemodell.














Insatsen är tio för de stora och fem för de små.
Pris fick Bengt för de stora och Arvid för de små.
I övriga klasser var insatsen noll och äran till vinnarna.
Vinnare i HKG blev Sven L tätt följd av Hugo Bengt och Ulf med tider från 32 till 28 sekunder på tre kast med högsta enskilda tid på 11 sekunder.

I X-Twin där det gäller att träffa en ballong var det bara Mattias som lyckades träffa i kväll.

Med PicoZ ska man flyga genom en rockring så många gånger som möjligt på tre minuter :
Anderas lyckades tre gånger och Jonte två vilket var utomordentligt bra.








Efter de viktiga tävlingarna är det större modeller som gäller.
Fredrik kom med en Blade EPP med 18A motor och 1300 mAh 3-cells LiPo. Där var det resurser att tugga fram genom luften och depron som
 r
åkade vara i vägen ;-)
Den upptuggade Flying Smile kommer snart att flyga igen och i dag var det mycket försiktig träning för att träna in reflexerna att köra med sidorodret. Då är det bra att ha hjul och kunna köra tätt över golvet.
Lillebror Kristian hade nästan sin modell klar och den fick flyga några rundor med Fredrik som trimmade in den. Nästa gång har den säkert också hjul och alla delarna på plats.




















I dag fick vi fart på ett linplan. Tyvärr så var nog inte det gamla NiCd-batteriet helt friskt så efter ett par varv var det ganska segt.

 

Knut visade upp ett fint väder och faktiskt lite solsken.
Vädret var så fint att det förutom HKG flögs med depronplanen för inneflyg!
7 juniorer och en senior ställde upp i HKG-tävlingen.

Onsdagsbygge och det trogna gänget kom för att laga och bygga.
Hur många modeller ligger på bordet som ska rensas och städas inför klubbmötet på söndag?

Mattias har gömt sig med sin SE5a på golvet mellan Andreas och Kristian.
Det nya skolflygplanet Easy Star har fått kroppen hoplimmad - mera hände senare på kvällen så i princip ska modellen kunna flygas med 15 minuters jobb att sätta ihop kontakter och vingar, men frågan är om man redan nu ska modifiera så att modellen får skevroder.....

Söndagen den 20 januari hade vi klubbmöte en vecka tidigare än planerat på grund av förberedelser inför sportlovet.

Danne kom med några modeller som inte längre får plats hos honom.

RC-flugan komplett med motor, fartreglage och servon köptes av klubben för att användas som prova-på modell inomhus i Tianshallen nu i vinter/vår.
En enkel elseglare (NETTO?) hamnade någonstans.
En tvåmotorig Multiplex TwinStar som flyger lugnt men klarar roll och loop är lite tråkig för Danne som helst hovrar och flyger 3D. Danne säljer planet för 200:- inklusive servon men utan radio, batteri och fartreglage.

Bengt funderar på om klubben ska skaffa ett mätinstrument för att kunna optimera eldrifterna på våra plan. Det finns bra analysatorer som visar ström, spänning, effekt och varvtal. Med en sådan kan man lätt anpassa så att man har rätt propeller, vilket inte är det enklaste att gissa sig till.

Arbetet med det nya skolnybörjarplanet EasyStar fortsätter med skevroderinstallation.

Efter ett par kvällar med Uffe är Easy Star nästan klar. Tanken är att vi ska måla kroppen och Cockpit lite snyggare än vitt. Funktionsmässigt är planet helt klart och ordförande Bengt ser väl rätt så nöjd ut?

 
Precis som rekommenderat i de flesta forum för Easy Star så har vi skurit ut skevroder.
Servot sitter nära rodret och ska kunna programmeras som flaperon om vi kommer överens med sändaren. Som syns skar vi ut rakt genom vingen för att klyva biten och limma tillbaka så att servot precis passa med lite kardborreband emellan.


Servokabeln förlängdes och trycktes ner i en slits som tejpats med glasfibertejp som även styvar upp vingen i hela dess längd.



Nästa steg i de rekommenderade anpassningarna är att sidorodret ska göras större än original.
I detta fallet valde vi att skära befintligt roder snett framåt och limma ihop med den redan rörliga delen.

Nästa steg är förstås provflygning när vädret sammanfaller med en ledig stund.

Det var några tappra som trotsade det blåsiga vädret och tog sig till Tianshallen på lördagkvällen. Som vanligt blir det lite reparationer och en fundering om man kanske bör bygga ett reservplan så att man kan utnyttja tiden lite bättre.

Vi tömde en gammal byggplats som inte använts så många timmar de senaste åren. Ett par kartonger plan i olika stadier är nu i källarförrådet.
Viktor och Gabriel som är flitiga behöver platsen att bygga på.

Söndagen var också blåsig men det fanns önskemål om att flyga HKG.
De plan som var hela blev snabbt trasiga i vinden så det blev aldrig någon fullbordad tävling.

Vi får lägga upp en plan för det kommande årets HKG så att alla som tänker vara med får bygga ett par modeller nu under våren.

Sista byggkvällen i Januari.
Uffe lackade en del på vår nya Easy Star och ungdomarna karvade i depronflak för hela slanten.
Vi pratade om målsättningar för våren och sommaren.
Det ska byggas en hel svärm med HKG och det blir lite olika modeller beroende av hur man kastar och vilka modeller man flugit bra tider med i höst/vinter.