September 2007
Lite otur är att första lördagen i september har samlarmarknad i Degeberga och de som är motorintresserade har inplanerat denna dagen i många år. Först upp i luften var också snabbast ner igen - en gammal "gummianka" som egentligen skulle skrotas för ett år sedan - nu hittad vi felet - ett servo där alla kuggarna mot oket hade tappat greppet. Viktor och Gabbe var förstås flitiga och flög när de inte laddade. Olofströms klubbstuga var väl försedd med kraft för att kunna ladda. En annan snobb som var mycket i luften var Johan med sin helikopter. Sydöstran var och fotograferade och ställde frågor som Olofströms ordförande svarade på. Det blev även lite bilder tagna på Arvid som flög sin Coota. Vi får se om det kommer något i tidningen nästa vecka.
Det var inte bara Snobben som gästade - även
Tingsryd var representerade an bland andra Sigun och DontHitMe profilerna
som är kända från RCFF:s forum och redan tidigt på kvällen lagt upp bilder
på forumet.
http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=4118
6 juniorer från snobben, 2 Tingsrydare, 1 Olofströmare, 1 Bromöllapappa, 6 Olofströmare, 1 helkoptersnobb, 1 Tingsrydare och 3 Olofströmare. Inte med på bild 2 snobbar. 13 "friggoplan" som alla flög, 4 "stora plan" varav i alla fall Citabrian flög ett par gånger, en helikopter och ett par "lättviktsplan" i balsa. Jag har säkert räknat fel men ungefär så är det nog. Den övervägande delen av flygplanen var eldrivna. Riktigt imponerande är att man kan köpa en helt komplett utrustning med sändare flygplan med allting samt laddare för 1025:- som Viktor och Gabbe gjorde. En hundring mera för samma utrustning fick nog vår nya vänner från Tingsryd punga upp med. Sedan är det mest bara en limtub som behövs ;-) Olofströms egna bilder http://www.omfk.se/galleri/galleri2007_fd/ Martins film på tuben http://www.youtube.com/watch?v=-0L7Qya81G0 |
Frågan är var bilbanegruppen har tagit vägen - det är nästan som den gamla sagan : Tio små ..... satt på en gren - en ramla ner och så var de bara nio. Nio små .... satt på en gren - en fick ont i tummen ..... ............... ............... Och så var det bara Fredrik kvar.. Det blev faktiskt väldigt lyckat i alla fall - vi fick celebert besök från Ripa med en rejäl bil som körda banan åt alla tänkbara - och även otänkbara - håll ;-) Hela banan och flygfältet skulle breddas och
göras större ;-) Den andra stora ljusglimten för dagen var Davids fajt med linmodell och juniorerna Hansson. Intresset är STORT bland juniorerna som säkert hade kunnat flyga flera timmar ett par gånger i veckan om vi haft ledare. filmsnutt |
Nu fortsätter vi på lördagar och söndagar för att få mera ljus att flyga i. I dag var det Mats sista pass innan en länge väntad långsemester och sent 50-årsfirande i USA och Las Vegas. Kan du inte ta en bild av planet och det där fina molnet? Tyvärr så lyckades det inte att få planet att flyga precis i molnkanten när kameran ville ta kort med någorlunda skärpa.
Förutom skolflygning fick vi en uppvisning i helikopterflygning på avancerad nivå av flygmekanikern Rasmus? som är ny i klubben och inte bor här permanent.
Efter sista flygningen tyckte Mats att planet kanske var lite baktungt.... |
Snobben tog det fina vädret och flög sin J21 på Ripa i kväll. Det var två Shoestring på fältet, men tyvärr bara en av dem med välgående motor så det blev inga flygbilder med rote. Åke är härlig med "HOBBEX". En liten dålig filmsnutt - vi vill ha en bra film med riktig kvalitet.
|
Torsdag - ingen planerad flygning men ett par besökare på fältet i alla fall. Fredrik hade två bilar med sig och testade banan som verkar vara till belåtenhet. En elbil i gissad skala 1:12 for fram riktigt bra och klarade vårt gupp helt galant med landning ett par decimeter efter andra kullen. Linus bil i söndags passerade med över två meter! |
Andreas är nu på tur och har bestämt sig för ett plan som han hittat i den danska tidningen Modellflyvenytt. Modellen heter Phoenix 2000 och är i samma stil som WingDragon fast verkar mycket snyggare och kommer med två vingar. En enkel trainervinge med V-form och en rakare med skevroder samt borstlös motor och radio som ingår. Det är firman AVIONIC som säljer modellen. En ny bekant från Gualöv hittade upp till fältet för första gången. Vi har träffats ett par gånger på Ripa men vårt fält ligger ju knappt "ett stenkast" från Gualöv och fungerar fint till 40-kärror och mindre elseglare. Det ska bli kul att få se CMPro Cessna 182 Skylane med .61 4-takt och flaps. Välkommen upp att träna med skolplanet först. |
ir-combat i Ripa klockan 12 och klubbtävling och flygskola i Nymölla klockan 13. Jag började med två heat i RIPA. Det var en ny upplevelse att vara med på riktigt. Det flögs tätt och publikvänligt men det var inte lätt att fotografera eller filma. 7 minuter ska man vara i luften för att få full poäng som är 1 poäng för 3 sekunder - alltså max 140 tidspoäng. Har man sin serpentin kvar när det är slut får man extra poäng för det. Om man klipper en annans serpentin får man också poäng. En av de lokala piloterna - Linus - alias "Jupiter Rullbörns" var en av de fem som blev påflugen i andra heatet. Full serpentin gav poäng liksom full tid som man får om man inte orsakar kollisionen själv. Den fina Corsairen var en av tre identiska så det var bara till att ta en ny inför nästa heat. Denna modellen är "spantbyggd" och troligen fastnade en annan modell i vingen för det såg stort ut när den dalade mot marken. Den orange japanen lyckades ta sig hem till banan utan fena. Det var starkt fluget med så pass stora skador. En krasch resuterade i en mängd delar, vingar, kroppar som dalade ner med olika fart över ett större område. Vi får se om det blir en filmsnutt här i framtiden.
Någon skolflygning blev det inte i dag. Flygläraren tyckte inte att vädret var tillräckligt bra för den träning som eleverna nu håller på med. Vi hoppas på bättre väder nästa flygtillfälle som blir lördag och söndag om vädret tillåter. På söndag har vi även SM i friflyg i Rinkaby. Vi har ett gäng juniorer anmälda i HKG-klassen. |
Vi startade med lite teori om hur vingen är uppbyggd och varför. V-formens inverkan, vingens profil och tjocklek och hur allting påverkar vikt, styrka och flygegenskaperna. Sedan valde vi en modell som alla skulle bygga så att det går extra fort. Eftersom vi inte hade någon annan förebild med mallar så blev det en variant av Bad Max - lite förenklad för att bygga snabbare. Ulf staplade allting i högar och slipade och sågade och limmade. Nästa gång blir det framhyvling av vingens profil - det blir svårare att göra rationellt. Lite förklaring om hur en SM-tävling går till fick vi nog också fram till deltagarna. |
Eftersom vi bara har någon privat hyvel som är riktigt bra så har vi hyvlat alla vingarna i "BRIO-kvalitet". Det är alltså grundform utan allt för mycket överkurs vilket ger en stark vinge som tål mycket. Nästa etapp är att slipa kropp, stabbe och fena samt lacka. Vingen behöver bara ett tjockt lager outspädd "dope" så att porerna täcks. Stabben kan må bättre av två tunna lager med en snabb slipning mellan för att få bästa motstånd mot fukt. |
Slipning och lackning för fullt. Lokalen som i höst blivit invaderad av myggliknande flyg var rätt så fri från ohyra efter doftblandningen ättika och dope ;-) Det är lärorikt att konstatera hur snabbt man kan slipa ner 1 mm balsaflak om man använder för grovt sandpapper. Knivar är också besvärliga och man får inte vara för snabb eller hårdhänt om man ska ha delarna hela och fina när man är klar. Nu kvarstår att knäcka vingen samt limma ihop delarna innan vi kan väga in tyngdpunkten och grovtrimma. |
En blågran och ett speglat M fick bli Mattias schablon och efter lite beundran så var vi överens om att det nog kan bli en SM-vinnare. Nu har Kristian och Andreas något att jobba på i natt - vilket ska bli våra schabloner och vilka färger ska vi använda. Nästa byggtillfälle är det bara en kort stund för att limma ihop alla delar. Därefter ska planet grovtrimmas med bly och färdiglimmas. Sist är slutlackering och finputsning.
Men vem fattar vad quartergrain är för något................ Man kan ju inte ens stava till det. |
Nu kör vi hårt och måste ha limmat ihop delarna. Mattias var först med att få till sina plan men bröderna fick lite distraktion när Mattias kunde gå till simulatorn en stund. Pratet om att göra mönster för dekormålning var en strategisk miss. Nu verkade målningen vara mycket viktigare än att få alla planets delar limmade......... |
Lördag den 15e och massor med vind. Mycket mera
än tillåtet för Friflygstävling. Alltså var det ingen på Rinkabyfältet för
att flyga de stora modellerna. Reservdag är i morgon söndag och vindarna ska
bli lite mindre fast regn lovas. Vi får väl hoppas att prognosen gällande
regn är fel.
Nu var det dags för sista rycket innan tävlingen i morgon. Åt minstånde stabben behöver ett extra lager dope för att stå emot regnet som väntas. |
Söndagen den 16 september 2007 var det SM i Friflyg. Klubben fick i Svensk Mästare i juniorklassen för Handkastglidare. Mera bilder och text om du klickar på länken. |
Tisdag och höstens första egentliga byggkväll
som vi ska försöka hålla varje tisdag till det blir ljust igen till våren.
I kväll hade Bengt fixat en fotograf från Kristianstadsbladet som var och plåtade lite i vår stökiga bygglokal. Man kan gissa att fotografen får betalt för hur många bilder han tar för det klickade konstant från kameran ;-) I morgon ska Bengt prata med reportern. Vi blir många byggare i höst så vi får höra med alla som inte är lika aktiva om vi kan packa ner deras saker i kartonger eller om de vill ta hem sina pågående alster. Vi gick igenom lite planer för byggsäsongen. Det tar rätt så många tisdagskvällar för att bygga en modell och ska man ha något som man kan flyga ganska snart ska man fundera på att köpa en "nästan färdig ARF" eller kanske ta hem och bygga så att man kan sitta vid sitt projekt lite längre. Viktor och Gabbe hade köpt hem depron och tillverkat var sin F22 Raptor av Claes Meijer. Projektet har beskrivits i tidningen Allt om Hobby. Kristian vill bygga en "oldtimer" dubbeldäckare från en ritning i den jättefina ritningsboken han fick på SM i söndags. Mamma får ställa upp och skanna in och förstora ritningen till en skala där modellen får en spännvidd på ca 75 cm. Det blir säkert ett trevligt bygge i vinter. Du ska få hjälp Kristian - riktigt fina modeller är fantastiska. Andreas var mer sugen på en depronmodell för inomhusflyg. The Flying Smile finns som mallar i klubben och Daniel har nog mallar till Knuffel. Båda är fina plan för inomhusflyg. Förutom Depron så behövs det en hel del kolfiberförstärkningar. Sedan behöver man servon, motor, fartreglage, batterier och en mottagare. |
En snabb tur till vårt fält visade en mycket glad överraskning: Bilbanan har blivit mycket bredare och en del fula ogräsremsor har försvunnit. Gruskanter har bytts mot stockar som klätts in med viraduk. Det är inget litet jobb som har gjorts den senaste veckan. Här visas prov på tanke och handlingskraft. |
Det var en hel del trimning som gällde första passet. Vid en lärardemonstration dog motorn och det blev till att trava ut i den blöta omgivningen för tre glada juniorer. Sen var bränslet slut - trots att vi hade för oss att det skulle finnas en dunk till för skolflygningen. Rask till klubben för att blanda en dunk sprit med olja. Under tiden hade det flugits upp de sista dropparna och bytts propeller till en med lägre stigning för att få vettig kraft och varv på motorn.
Det känns som att vi bör komma till skott med ny utrustning. |
Söndagen den 23 september utan vettiga bilder -
nu verkar det som att kameran har bestämt sig för att ge upp helt. Vi gladdes speciellt åt att få med Ove från Asarum och Sven från KMFK i tävlingen. Våra juniorer som flög så fint i SM med sina nytillverkade plan hade uppenbarligen slitet ut dessa på en vecka och dagens resultat var mera som de varit tidigare med Hugo och Daniel i topp, men i stort sett alla juniorer flög bättre än seniorerna. Efter tävlingen bjöd Bengt på kaffe eller the med kanelbullar, juniorerna fick läsk. Sedan var det klubbmöte med nästan rekordstort deltagande med 18 personer närvarande. Dagen skulle även innehålla flygskola men flygläraren var befriad på grund av förkylning så att han knappt kunde prata. Vår besökare Sven Landervik som är flyglärare för KMFK ställde upp ett par lektioner men åter visade det sig att vi inte har materiel som håller måttet. Test med lånad elevradio indikerar att det är där vi bör söka en orsak till säsongens konstigheter med plan som beter sig underligt. När vi fått ny utrustning bör den gamla radioutrustningen skickas på service. |
Nu var det kanske en del som skulle lagas men sådant väntar vi på att morsan hjälper till med ;-)
|
Lördag och solsken trots regnprognos. Däremot
var det styv vind (13 m/s) så vi vågade oss inte på någon flygskola med den
gamla utrustningen som vi inte litar på. I stället jobbade vi med att bygga
på reservplanet som har väntat på lagret. Det har byggts och limmats ett par
timmar varje kväll denna veckan och nu är vinge, stabbe och fena klara så
när som på roderlinkar. Den nya radion har hämtats och sändarbatteriet har
ligget på laddning i natt. I går löddes det in radiokontakt som passade och
blecken för lösa celler togs bort för att bättre få plats med det
laddningsbara batteriet på 1600 mAh. Vi får ta bränslekonsult till råds om motorinstallationen. Vi bör nog lacka framdelen med bränsletålig lack och eventuellt täta genomföringar för tank och länkar. Vi hoppas på uppehåll och lugnare väder i morgon. En tur till "källaren" är alltid häftigt och Andreas blev sugen på friflyg när han fick se modellerna som bara väntar på att få upp i luften. Fredrik fick nästan tårar i ögonen av nostalgi när han hittade en halvfärdig linmodell med hemmalödad tank. |
Denna veckan har Mats hälsat till oss på
hemsidan från sin semester på Hawaii. Vi har hittat en film med Snobben på : http://youtube.com/watch?v=Ak4JgrNPwIc |
den sista dagen i detta kvartalet och vi har lyckats få ihop 37 klubbtillfällen med juniorer på de tre sista månaderna. I dag var det BARA hälften så mycket vind som i går så det blev lite flygning med skolplanet. 7-8 meter per sekund är inget för an bra skevrodertrainer. Lajban och elkärran är inte lika trevliga i denna vinden. Regn är inget som är trevligt för någon sorts flygning och någon skur kom det och störde. Första turen slutade med motorstopp och av hänsyn till en ryttarinna med häst valdes medvindslandning i ett buskage. Lite av Biltemas reflextejp och ett par pappersbitar så var vingen nästan hel igen. Vi kan väl berätta för Bosse G att det inte var så stor skillnad om vingen hade mjuk avslutning eller en rak sprygelkant ;-) (se artiklar i de båda senaste MFN) Men med lite bättre väder så skulle det kanske märkts skillnad.....
|