Torsdagen den 2 augusti. En ljummen kväll med
två elever och efter en timme en andra lärare. Eleverna fick ungefär en timme skolning vardera. Leo fick träna en flygning med det egna WingDragon under kontroll och stöttning av David. |
Söndag är flygdag och det var ett gäng juniorer
som träffades och flög en timme på fältet. För att träffa lite andra flygare så åkte vi och hälsade på Ripa mfk där det var flera som flög i det fina solskensvädret. Sydlig vind kanske fixar till så att vi snart har badväder. |
Tisdag
den 7 augusti och SOMMAR - en riktig baddag med fina ostliga vindar som
värmer östersjövattnet.
Självklart var grillen igång med korv och kyckling.
|
Torsdagen
den 9 augusti träffades samma gäng ungdomar men i dag var det Ulf som var
lärare. Packo var uppe på fältet och körde trippelrotormaskin - vilket naturligtvis fixade gräset så att det blev perfekt även denna veckan.
Kommande aktiviteter är att besöka höst-meeting på Ripa denna helgen samt klubbens HKG-tävling nu på söndag. |
Lördagen
den 11 augusti hade vi planerat för Ripa-meeting. Vi var rätt så många juniorer som kom för att titta och några hade egna plan med sig. Bröderna Hansson flög med sina Harald Nyborg och Viktor M flög många fina flygningar med sin Cessna som han tidigare enbart flugit 5 sekunder med. Nu hade han ställt ner storleken på roderutslagen och efter lite grovtrimning genom att skruva på stötstängerna så flög han helt perfekt efter hjälp med att kasta upp modellen. Efter några laddningar så köpte Viktor ett extra batteri - med 8 celler i stället för 7. Tyvärr hann jag inte se flygresultatet men gissar att looping och markstart ska gå smidigare med nästan 15% mera spänning. David kom med sin "Giant Scale" som han även hade flugit med på fredagskvällen. Mats kom - gissningsvis med sin Cirrus. Säkert var det flera "Snobbar" som jag missade i vimlet.
En
annan höjdare var förstås släpdragaren som hälsade "
välkommen " och "
i
♥
RC-flyg ".
|
Söndagen bjöd inte på riktigt lika fint väder
men ett par ungdomar är på hugget och ringer tidigt på förmiddagen för att
förvissa sig om att de inte kommer för sent. I dag var det klubbens sedvanliga varannanveckastävling - HKG och RC som gällde. Vi har kommit i otakt med årstiden så det var
i stort sett ingen som hade eget plan utan fick låna klubbplanen som kanske
inte är så perfekt trimmade som de skulle kunna vara. Men tider blev det i
alla fall och kanske ännu mera rättvist då ingen fick fördel med bra
flygplan. Det var tre juniorer inom en sekund i resultaten och det blev
omflygning med resultat att en förstagångstävlande vann tävlingen. Nu väntar
vi på att få se ett par fina plan byggas för pengarna på presentkortet. RC-tävlingen var som vanligt 60-sekunder utan motor och nu berättar vi enbart efter 30 och 45 sekunder - ändå var det en fullträff i tid på 60 sekunder jämt. |
Tisdagen
den 14 augusti och i morgon börjar skolan för en del av juniorerna. Bilen är laddad med 3 flygplan, radioväska, mekbox, tändpapp, ved, mat och dricka och snart fyra juniorer. En helt fantastisk sommarkväll och grillen var förstås igång med korv och kycklingklubbor. Fredrik drillades av Mats som gick igenom procedurerna. Viktor fortsatte lördagens bravader och flög med sin Cessna så länge det fanns ström i batterierna.
Ett par kubik grus till bilbanan väntar på
att skjutsas ut - mera kommer säkert snart så att banan kan färdas och
förses med lagom gupp att hoppa på. |
Onsdag är Ripadag och vädret var Ripaväder -
blåst regn och nattmörkt. Vädret blev bättre och vinden lade sig helt - nu tappade jag det argument som jag tidigare funderat på för att byta klubb från Snobben till Ripa - MYGGEN attackerade för fullt även på Ripabanan :-( Alltså är det minst lika bra att flyga i Nymölla som ju brukar ha fint väder på tisdagarna ;-) Det enda vi i Snobben skulle behöva bli bättre på är att vi har för lite damer i klubben. Kaffeservering med hembakt är väldigt trevligt. Ett stort plus för att man på Ripa blir erbjuden skolflygning trots att man tillhör en konkurrentklubb ;-) |
Torsdagen
den 16 augusti blev vi påminda om att det är premiär för råbocksjakt. En
jägare som kört 30 mil för att skjuta bock var mäkta irriterad på vår hobby.
Frågan är om djuren inte är vana vid verksamheten som vi utövar tre dagar i
veckan? Vi hade fint besök från Olofströms säkerhetschef Bengt som också är stödmedlem i vår klubb sedan många år. Vår egen ordförande Bengt flög sin JAS på 114 gram och andre Bengt flög SU27 på 210 gram. Viktor och Gabbe flög sina Art Tech Cessna hela kvällen trots byig blåst upp till ca 9 m/s. Detta var Gabriels första tur med sitt plan för han har haft samma kanal som skolradion. Nu har han fått bytt kristall så att han har samma som Viktor....... Inte bra - men bättre än innan. Ett stort problem var att hans batteri till flygplanet inte ville ta laddning - troligen avbrott i en cell - klart garantifall. Han fick i alla fall flyga med Viktors batterier. De turades om och det var Cessna i luften mest hela kvällen.
Bröderna Hansson satsat stenhårt på HKG och glömmer nästan att skolflyga. De blir säkert svåra motståndare i framtiden efter att ha fått blodad tand efter förra helgens seger. Med mammas hjälp lagar de upp de gamla trasiga planen som hamnat i klubbstugan. Det är helt otroligt vad ett gäng med 8 juniorer kan bråka och busa och ha kul - pust och stön tycker vi gamlingar och blir svetta bara av att titta på. |
Lördagen den 18 augusti missade jag
KMFK:s klubbtävling hastighetslimbo. En stund under uppvärmningen hann jag med att spionera på ett par piloter. Det är enkla regler : Man passerar under en lina på ca 2 meters höjd. (Linan i detta fallet är en optisk lina). Stolparna står med ganska brett mellanrum. Man ska passera tre gånger - vid första passage startas klockan och vid tredje stoppas klockan. Miss - alltså över eller på linan eller om man snuddar marken gäller inte som korrekt passage men inga minuspoäng heller - bara ett nytt varv. Man flyger två pass och startordningen lottas ut. |
Söndagen den 19 träffas vi som vanligt på fältet
för att se om det blir någon skoj aktivitet. I dag är det ingen tävling men
vi är ändå ett bra gäng som kommer för att umgås.
Magnus körde rally med gräsklipparen eftersom det är hans vecka. Det blir mycket handkastglidare men vinden är aningen stark för de svagare planen.
Multiplex Magister är en
tung frigolitklump som inte heller bryr sig speciellt mycket om det blåser
lite så det blev ett par starter. Johan dök också upp och hade show med både
sin trainer och sin helikopter.
Som vanligt kördes
"enhjulingen" som nu börjar bli allvarligt sliten i navet efter ett antal
ton grus som körs ut varje flygdag till bilbanan. Vi fick besök av presumtiva bilentusiaster från Edenryd. De hade tre bilar med sig och en av dem fick prova banan lite. De två andra var gamla och inte helt körbara. Båda var 27 MHz med kraftiga saker. En Kyoshobil saknade sändare och var aldrig körd. Motorn var en OS Max i mindre storlek. Vi hoppas att de får hjälp av någon som kan bränslemotorer så att de kommer igång. |
Tisdag
kväll och tveksamt om det skulle bli flygväder efter dagens blåsiga regniga
dystra utsikter. Men som vanligt lättade vädret och vi hade en mycket fin
kväll.
Mats som var kvällens flyglärare hade med sig Graupner 400 som ju tål det mesta i väder. Det var inte planet utan lärar-elevsladden som bråkade med dålig kontakt efter många års användande. En ny sladd hämtades snabbt av Bengt från klubbens förråd och så var det dubbla apparater igen vilket är lite tryggare än att ha läraren hängande bak ryggen. Ett par elever saknades av olika anledningar. Nu är skolan igång och med den extralektioner i musikskolan. På torsdag annonserades det att några har lägerskola och skolutfärd.
Bilbanan fick ena anslutningen till
raksträckan klar i kväll och det är nu bara en halv timmes jobb innan andra
anknytningen till raksträckan kan färdigas. |
Ännu en fin kväll - korv och fika i Ripa. |
Torsdagen den 23 augusti : Ösregn i stora
mängder - minst 35 mm. klockan halv fem fanns det ingen parkering utanför
MAXI med mindre än 5 cm vattendjup så det fick bli WILLYS i andra änden av
stan. Ny slutade regnet och på väg hemåt så kom det lite igen som strax slutade.
Sannolikt skulle det gå över även bort mot klubbfältet även om flygläraren
Ulf ringde och sa att det var alldeles svart där halv sex. Vi blev en massa
folk på fältet och vädret höll sig någorlunda. Allt vattnet som hade kommit
dunstade så att vi fick ett dis-tak en bit upp.
I dag gällde det alltså att inte flyga för högt. Tisdagens fina skolplan var kidnappat så det blev Lajban som fick programmeras in på skolradion. Något gick snett när planet skulle landas ....... Vi har väldig många träd runt flygfältet....... Pinnen då - ett par batterier sattes på laddning men här var vingen skadad sedan en tidigare skolflygning - vem var lärare då? OK sa ordföranden och började jaga tisdagens skolplan Grauphner 400 - efter en stund dök det upp på fältet - utan mottagarbatteri ......... Här kommer en usel bild - supporten hos
kameratillverkaren har ingen hjälp att komma med :-( Bengt provade sin nya SU27 som flög lugnt och fint men aningen segare än JAS:en. Arvid fick hjälp av flyglärare Ulf att trimma
in sin Coota. Den tröskar runt fint på ungefär halv gas och var snart så
högt upp i diset att det var svårt att se planet. Ulf fick också hjälpa till
att ta ner planet. Inte att förglömma var Dannes fina flygningar
med "spannaplanet" och Carstens Ultimat-flygning. Tyvärr så har min kamera strulat med dåliga bilder den senaste tiden. Bilbanan: Nedanför förarställningen har vi depårakan
som svänger 90 grader höger ut på den långa rakan. Vem ska bli först att testa och komma med tips på vad som är bra och vad som är fel? |
En stulen stund på lördagen - Lite gruskörning
och lajbanhämtning.
Vi hoppas på att få lite hjälp med tips nästa söndag den 2 september. Intresserade bilåkare är välkomna att prova och komma med konstruktiv kritik.
Helges långa stege i
grannträdet och lite bus med en massa myror som gillade utsikten från den
höga furan. Inga större skador förutom de som metspöet orsakade på vingen.
Nosen före från ca 20 meters höjd resulterade nog mest i lite ogräs på
spinnern. |
Dåligt
omdöme? Busväder med rejäla skurar övergående i stark vind - trots det var
det en senior och nio <9> juniorer som ställde upp med sina lunsar för
tävling. I skrivande stund som är en timme efter avslutad tävling läser jag
av vindstatistiken och ser tim-medelvärde på 12,3 m/s med toppar på 17,8
m/s! Det är inte konstigt att det var svårtrimmat och att de plan som väl
flöt ut åkte långt iväg längs fälten. Vi får hoppas på bättre väder till DM
som går den 15 september.
Efter/under
HKG-tävlingen, som mot slutet sköttes helt av juniorerna, hade vi klubbmöte. Lite korv grillades och var efterlängtad för
dagen blev visst lång trots det usla vädret i starten. Vinnarna är Mats och Mattias - äldsta och yngsta. Mats O
7+15+14+17+15= 68 s |
Tisdag
den 28 augusti. Måndagen var det styv kuling både dag och kväll. I dag var
det hård vind även klockan 18 men vinden avtog raskt och vid 19-tiden var
det nästan vindstilla.
Danne var otålig för att få flyga men "de gamle" vill ju bara prata hela tiden.
Viktor och Gabriel flög flitigt med sina Cessna. Som vanligt på flygkvällarna fick bilbanan något dussin kärror grus och den blir mer och mer lik en bana. |
Ett par fina flygkvällar har vi haft och nu
ligger det en film på
tuben från Ripas Meeting i början av månaden - jag tror att det är
Andreas som hörs kommentera ibland. Tack Sigun/Martin för en trevlig film. Efter speciellt önskemål av Mats Erlandsson så måste jag skriva att det ovanligvis var riktigt fint väder även på Ripas onsdagsflygning ;-) Det var riktigt skönt att man hade satt höstens första brasa i kaminen så att man kunde tina upp med en varm kopp te när man kom hem. Torsdagkvällens skolflygning avslutades med okontrollerbar roll utan förklarbar orsak. Inga skadade och planet lätt justerat. |