Augusti 2007

Torsdagen den 2 augusti. En ljummen kväll med två elever och efter en timme en andra lärare.

Eleverna fick ungefär en timme skolning vardera.
Leo fick träna en flygning med det egna WingDragon under kontroll och stöttning av David.

Söndag är flygdag och det var ett gäng juniorer som träffades och flög en timme på fältet.
För att träffa lite andra flygare så åkte vi och hälsade på Ripa mfk där det var flera som flög i det fina solskensvädret. Sydlig vind kanske fixar till så att vi snart har badväder.
Tisdag den 7 augusti och SOMMAR - en riktig baddag med fina ostliga vindar som värmer östersjövattnet.

Självklart var grillen igång med korv och kyckling.
Åtta <8> juniorer som ville skolflyga!
Tre flygande tjejer - är det rekord för snobben?


Det blev fullt upp för Anders som var flyglärare denna fina kvällen. Laddarna gick för fullt men hann dåligt med så lektionerna blev lite korta på grund av lite dåligt laddade batterier.


Leo flög själv sin WingDragon Sportster - Uppmaningen "flyg inte över skogen" togs inte så allvarligt men efter dryga tio minuter stannade motorn förstås - precis så att planet hittade en hög björk.
























Då var det perfekt med en kompis som var Tarzan - vilket sparade fogsvansen från motion ;-)

Torsdagen den 9 augusti träffades samma gäng ungdomar men i dag var det Ulf som var lärare.
Packo var uppe på fältet och körde trippelrotormaskin - vilket naturligtvis fixade gräset så att det blev perfekt även denna veckan.











Dagen var riktigt fin sommar med temperatur några grader över 20 till solen gick ner.
Vinden var inte störande för någon modell men Ulf valde den gamla Lajban som skolkärra för att få ut mera flygtid än med elmodellen som vi inte har resurser att ha laddade batterier för att hålla undan till över två timmars effektiv flygtid i ett sträck.


Ett par av oss lekte vägmästare och jobbade med att fylla i hjulspår och hålor i vägen till parkeringen. Vägen har tagit stryk av allt vattnet som kommit i sommar men nu är det torrt och fint igen.















Leo har kommit så långt att han har eget flygplan med sig som han gärna flyger under uppsikt av flygläraren.
Det är alltid bra att få hjälp med intrimning så att man sedan kan flyga fint och träna. Landningsmomentet är också bra att kunna få hjälp med. Här fick vi ett par riktigt fina landningar. Wingdragon glider väldigt fint när motorn har stannat och batteriet är slut.

















När allt var hop-packat visade det sig att en av eleverna haft så fullt upp med att träna HKG att han missat sin RC-lektion - men det kommer fler tillfällen.

Kommande aktiviteter är att besöka höst-meeting på Ripa denna helgen samt klubbens HKG-tävling nu på söndag.

Lördagen den 11 augusti hade vi planerat för Ripa-meeting.
Vi var rätt så många juniorer som kom för att titta och några hade egna plan med sig.
Bröderna Hansson flög med sina Harald Nyborg och Viktor M flög många fina flygningar med sin Cessna som han tidigare enbart flugit 5 sekunder med.
Nu hade han ställt ner storleken på roderutslagen och efter lite grovtrimning genom att skruva på stötstängerna så flög han helt perfekt efter hjälp med att kasta upp modellen.



 Efter några laddningar så köpte Viktor ett extra batteri - med 8 celler i stället för 7. Tyvärr hann jag inte se flygresultatet men gissar att looping och markstart ska gå smidigare med nästan 15% mera spänning.
David kom med sin "Giant Scale" som han även hade flugit med på fredagskvällen.
Mats kom - gissningsvis med sin Cirrus.
Säkert var det flera "Snobbar" som jag missade i vimlet.



För övrigt var det massor med folk och flygare.
Bäst var nog en EXTRA 330 i större skala som drevs av en Plettenberg elmotor.








Många röstade nog på Kalles jetkärra som häftigast även om gräset som inte hunnit klippas på ett par dagar var för tjockt för att planet skulle få tillräcklig fart för att lyfta säkert.
Helikoptrar fanns också och "3D" flyg med förbränningsmotor var en av höjdpunkterna.

En annan höjdare var förstås släpdragaren som hälsade "   välkommen  " och "   i RC-flyg   ".



















 


Storflyg med skärm visades av Paul som var uppe en runda för att fotografera meetinget.

Förutom flygare så var det förstås försäljare. Som vanligt såg vi Håkan från Färlöv med ett välfyllt sortiment.




Jessika och Packo hade med sig modeller att titta på - i kartonger. Man fick tyvärr inte låna för provflygning ;-(
Även ett gäng RC-bilar hade de i sortimentet och där var det en som rusade runt längs uppfartsvägen styrd av en liten grabb.

Generellt kan man nog sammanfatta att allt flyg från minsta leksak till häftigaste storskala var lika välkomna och beundrades efter sina förtjänster. Inga sura miner för den kommande generationens entusiasm kunde ses på något håll.




















Kateringen sköttes som vanligt perfekt - men med så mycket folk kunde man inte förvänta sig de suberba hembaken som ibland erbjuds till kaffet på onsdagskvällarna - i dag fick man nöja sig med köbekagor - mazarin eller negerbulle.

Söndagen bjöd inte på riktigt lika fint väder men ett par ungdomar är på hugget och ringer tidigt på förmiddagen för att förvissa sig om att de inte kommer för sent.
I dag var det klubbens sedvanliga varannanveckastävling - HKG och RC som gällde.

Vi har kommit i otakt med årstiden så det var i stort sett ingen som hade eget plan utan fick låna klubbplanen som kanske inte är så perfekt trimmade som de skulle kunna vara. Men tider blev det i alla fall och kanske ännu mera rättvist då ingen fick fördel med bra flygplan. Det var tre juniorer inom en sekund i resultaten och det blev omflygning med resultat att en förstagångstävlande vann tävlingen. Nu väntar vi på att få se ett par fina plan byggas för pengarna på presentkortet.
Vinnartiden bland juniorer blev en delad 48 sekunder som vanns efter omflygning av ANDREAS!
I senilklassen var det bara två tävlande och eftersom Ulf har klubbens bäst trimmade plan så hade han förstås bäst tid på 106 sekunder före Jeppe med lånat plan på 61 sekunder.

RC-tävlingen var som vanligt 60-sekunder utan motor och nu berättar vi enbart efter 30 och 45 sekunder - ändå var det en fullträff i tid på 60 sekunder jämt.

Tisdagen den 14 augusti och i morgon börjar skolan för en del av juniorerna.
Bilen är laddad med 3 flygplan, radioväska, mekbox, tändpapp, ved, mat och dricka och snart fyra juniorer.

En helt fantastisk sommarkväll och grillen var förstås igång med korv och kycklingklubbor.

Fredrik drillades av Mats som gick igenom procedurerna.





Skolflygningen började med elplanet pinnen men ganska snart slaknade batteriet så Lajban togs fram för att ta över tjänsten med de 8 (och en halv) eleverna. Solen hade gått ner när vi var klara att åka hem (vilket nog är lite sent om man ska upp till skolstart dagen efter).

Viktor fortsatte lördagens bravader och flög med sin Cessna så länge det fanns ström i batterierna.


Leo tog en runda med sin WingDragon när solen hade gått ner och fick kämpa med både flygplanet och myggen som angrep i truppformation ;-)



Daniel och Jeppe var på fältet och flög flitigt i kväll. Som vanligt var ordförande Bengt på plats och flög Gripen.
4 Tranor flög förbi och trumpetade högt.
En större formation av gäss (kanada) passerade just utom räckvidd för en nyfiken Ferias som försökte hinna ikapp.

Ett par kubik grus till bilbanan väntar på att skjutsas ut - mera kommer säkert snart så att banan kan färdas och förses med lagom gupp att hoppa på.
 

Onsdag är Ripadag och vädret var Ripaväder - blåst regn och nattmörkt.
Vädret blev bättre och vinden lade sig helt - nu tappade jag det argument som jag tidigare funderat på för att byta klubb från Snobben till Ripa - MYGGEN attackerade för fullt även på Ripabanan :-(
Alltså är det minst lika bra att flyga i Nymölla som ju brukar ha fint väder på tisdagarna ;-)
Det enda vi i Snobben skulle behöva bli bättre på är att vi har för lite damer i klubben. Kaffeservering med hembakt är väldigt trevligt.
Ett stort plus för att man på Ripa blir erbjuden skolflygning trots att man tillhör en konkurrentklubb ;-)
Torsdagen den 16 augusti blev vi påminda om att det är premiär för råbocksjakt. En jägare som kört 30 mil för att skjuta bock var mäkta irriterad på vår hobby. Frågan är om djuren inte är vana vid verksamheten som vi utövar tre dagar i veckan?
Vi hade fint besök från Olofströms säkerhetschef Bengt som också är stödmedlem i vår klubb sedan många år. Vår egen ordförande Bengt flög sin JAS på 114 gram och andre Bengt flög SU27 på 210 gram.
Viktor och Gabbe flög sina Art Tech Cessna hela kvällen trots byig blåst upp till ca 9 m/s.
Detta var Gabriels första tur med sitt plan för han har haft samma kanal som skolradion. Nu har han fått bytt kristall så att han har samma som Viktor....... Inte bra - men bättre än innan.
Ett stort problem var att hans batteri till flygplanet inte ville ta laddning - troligen avbrott i en cell - klart garantifall. Han fick i alla fall flyga med Viktors batterier. De turades om och det var Cessna i luften mest hela kvällen.


 

Bröderna Hansson satsat stenhårt på HKG och glömmer nästan att skolflyga. De blir säkert svåra motståndare i framtiden efter att ha fått blodad tand efter förra helgens seger. Med mammas hjälp lagar de upp de gamla trasiga planen som hamnat i klubbstugan.

Det är helt otroligt vad ett gäng med 8 juniorer kan bråka och busa och ha kul - pust och stön tycker vi gamlingar och blir svetta bara av att titta på.

Lördagen den 18 augusti missade jag KMFK:s klubbtävling hastighetslimbo.
En stund under uppvärmningen hann jag med att spionera på ett par piloter.
Det är enkla regler :
Man passerar under en lina på ca 2 meters höjd. (Linan i detta fallet är en optisk lina). Stolparna står med ganska brett mellanrum.
Man ska passera tre gånger - vid första passage startas klockan och vid tredje stoppas klockan.
Miss - alltså över eller på linan eller om man snuddar marken gäller inte som korrekt passage men inga minuspoäng heller - bara ett nytt varv.
Man flyger två pass och startordningen lottas ut.
Söndagen den 19 träffas vi som vanligt på fältet för att se om det blir någon skoj aktivitet. I dag är det ingen tävling men vi är ändå ett bra gäng som kommer för att umgås.

Magnus körde rally med gräsklipparen eftersom det är hans vecka.

Det blir mycket handkastglidare men vinden är aningen stark för de svagare planen.














Leo är inte feg och flög en stund innan han sin vana trogen landade högt uppe i en fur ;-)

Multiplex Magister är en tung frigolitklump som inte heller bryr sig speciellt mycket om det blåser lite så det blev ett par starter.
Cementklumpen till lincirkeln är precis lagom stor som startbana. Till landning krävs något längre sträcka.

Johan dök också upp och hade show med både sin trainer och sin helikopter.

Som vanligt kördes "enhjulingen" som nu börjar bli allvarligt sliten i navet efter ett antal ton grus som körs ut varje flygdag till bilbanan.
Nu behövs det snart lite styrning, från den sedan startdagen den 7 juni frånvarande bilbanegruppen,  hur kullarna ska läggas så att bilarna ska kunna flyga lagom långt.

Vi fick besök av presumtiva bilentusiaster från Edenryd. De hade tre bilar med sig och en av dem fick prova banan lite. De två andra var gamla och inte helt körbara. Båda var 27 MHz med kraftiga saker. En Kyoshobil saknade sändare och var aldrig körd. Motorn var en OS Max i mindre storlek. Vi hoppas att de får hjälp av någon som kan bränslemotorer så att de kommer igång.

Tisdag kväll och tveksamt om det skulle bli flygväder efter dagens blåsiga regniga dystra utsikter. Men som vanligt lättade vädret och vi hade en mycket fin kväll.

Mats som var kvällens flyglärare hade med sig Graupner 400 som ju tål det mesta i väder. Det var inte planet utan lärar-elevsladden som bråkade med dålig kontakt efter många års användande. En ny sladd hämtades snabbt av Bengt från klubbens förråd och så var det dubbla apparater igen vilket är lite tryggare än att ha läraren hängande bak ryggen.

Ett par elever saknades av olika anledningar.

Nu är skolan igång och med den extralektioner i musikskolan. På torsdag annonserades det att några har lägerskola och skolutfärd.







Leo som hade parkerat sitt plan i toppen av en fur i söndags såg att planet hade åkt ner två våningar och nu kunde Andreas klättra upp i ett närliggande träd för att med metspö peta ner planet.

Bilbanan fick ena anslutningen till raksträckan klar i kväll och det är nu bara en halv timmes jobb innan andra anknytningen till raksträckan kan färdigas.
Sedan är det Ok att börja testa banan.
MEN det är mycket jobb kvar med kanter och gupp/hopp. Sedan så har vi ännu inte gjort något med av- och på-farterna till depån.

Ännu en fin kväll - korv och fika i Ripa.
Torsdagen den 23 augusti : Ösregn i stora mängder - minst 35 mm. klockan halv fem fanns det ingen parkering utanför MAXI med mindre än 5 cm vattendjup så det fick bli WILLYS i andra änden av stan. Ny slutade regnet och på väg hemåt så kom det lite igen som strax slutade. Sannolikt skulle det gå över även bort mot klubbfältet även om flygläraren Ulf ringde och sa att det var alldeles svart där halv sex. Vi blev en massa folk på fältet och vädret höll sig någorlunda. Allt vattnet som hade kommit dunstade så att vi fick ett dis-tak en bit upp.

I dag gällde det alltså att inte flyga för högt. Tisdagens fina skolplan var kidnappat så det blev Lajban som fick programmeras in på skolradion. Något gick snett när planet skulle landas ....... Vi har väldig många träd runt flygfältet.......

Pinnen då - ett par batterier sattes på laddning men här var vingen skadad sedan en tidigare skolflygning - vem var lärare då?

OK sa ordföranden och började jaga tisdagens skolplan Grauphner 400 - efter en stund dök det upp på fältet - utan mottagarbatteri .........

Här kommer en usel bild - supporten hos kameratillverkaren har ingen hjälp att komma med :-(
Flyga fick i alla fall Viktor med sin egen Cessna.
Gabbe fick något strul med batteriet så det blev en kort runda och nödlandning utan motor.
Både Viktor och Gabbe gjorde helt perfekta landningar med sina Cessnor.

Bengt provade sin nya SU27 som flög lugnt och fint men aningen segare än JAS:en.

Arvid fick hjälp av flyglärare Ulf att trimma in sin Coota. Den tröskar runt fint på ungefär halv gas och var snart så högt upp i diset att det var svårt att se planet. Ulf fick också hjälpa till att ta ner planet.
Nu skulle vi testa vattenegenskaperna för vi hittade en liten pöl på landningsbanan ;-)
Ulf drog på och planet startade helt galant. Efter något varv meddelade Ulf "LANDNING" så alla sprang och gömde sig. Bra med dyk i riktning mot landningsbanan och stäng motorn - OJOJOJ - den klarar inte att flyga utan motor - det visste vi ju ... Av COOTA blev det ESTONIA med helöppet bogvisir.

Inte att förglömma var Dannes fina flygningar med "spannaplanet" och Carstens Ultimat-flygning.
Hanssönerna är envisa med HKG och ett par riktigt superfina kast fick vi se även i kväll.

Tyvärr så har min kamera strulat med dåliga bilder den senaste tiden.
Håll till godo med de bilder som blev rimligt bra:

Bilbanan:

Nedanför förarställningen har vi depårakan som svänger 90 grader höger ut på den långa rakan.
Längst bort har vi 180 grader höger igen för att komma tillbaka på samma raka.
En kvast får införskaffas så att rakan kan hållas ren från grus, kvistar och löv. Erfarenhet får utvisa om viran är bra nog som underlag eller om vi ska leta up en filt att lägga på - eller grus på hela sträckan.

Nu är det en 90 grader vänster för att komma upp i grusbanan som ska förses med lite hopp.
Därefter en 180 grader vänster tillbaka med flera hopp.

Här är den senaste grusläggningen som var helt opackad när dagens regn kom. 180 grader här också fast åt höger. När det har torkat upp lite så fortsätter vi med breddning, packning och sidovallar - samt förstås hopp här också.

Nu är det upp till slutdelen som består av två 90 grader höger för att komma in på depårakan.

Vem ska bli först att testa och komma med tips på vad som är bra och vad som är fel?

En stulen stund på lördagen - Lite gruskörning och lajbanhämtning.

Vi hoppas på att få lite hjälp med tips nästa söndag den 2 september. Intresserade bilåkare är välkomna att prova och komma med konstruktiv kritik.

Helges långa stege i grannträdet och lite bus med en massa myror som gillade utsikten från den höga furan. Inga större skador förutom de som metspöet orsakade på vingen. Nosen före från ca 20 meters höjd resulterade nog mest i lite ogräs på spinnern.











Det robusta landningsstället är mest i vägen om man väljer att landa i grenarna.........
Vädret hade ingen chans att rycka loss planet.

Dåligt omdöme? Busväder med rejäla skurar övergående i stark vind - trots det var det en senior och nio <9> juniorer som ställde upp med sina lunsar för tävling. I skrivande stund som är en timme efter avslutad tävling läser jag av vindstatistiken och ser tim-medelvärde på 12,3 m/s med toppar på 17,8 m/s! Det är inte konstigt att det var svårtrimmat och att de plan som väl flöt ut åkte långt iväg längs fälten. Vi får hoppas på bättre väder till DM som går den 15 september.





Mera att säga om dagen är att vi kom upp till ett väldigt fint nyklippt fält.
 









En speciellt invald skara samlades tidigt för att gå igenom en taktik för höstens skolflygning.
Vi har många elever och vår utrustning börjar bli rejält sliten.
Det finns behov av en lärar-elev-utrustning till så att vi kan dela upp i två grupper. Med den kommande hösten blir kvällarna kortare så vi siktar på helgerna om ett tag. För att det inte ska bli olika skolning och för att eleverna ska få erfarenhet av olika situationer ska eleverna växla mellan lärargrupperna är tanken. Nu är det inte billigt med en investering i nytt skolmaterial så vi ska undersöka om det finns fonder att söka pengar ur. En ny utrustning med dubbla radio och flygplan kan kosta ca 7000:-

Efter/under HKG-tävlingen, som mot slutet sköttes helt av juniorerna, hade vi klubbmöte.
Säkerhetsreglerna har setts över - punkten med förbud mot mobiltelefon är föråldrad och tas bort. Vår säkerhetschef Mats ska på semester och ersättare har utsetts.
 

Lite korv grillades och var efterlängtad för dagen blev visst lång trots det usla vädret i starten.
Resultaten från dagens HKG:s 5 tider

Vinnarna är Mats och Mattias - äldsta och yngsta.

Mats O      7+15+14+17+15=  68 s
Mattias H   7+10+20+21+10= 68 s
Kristian H   7+33+10+9+7=     66 s
Viktor M     10+10+7+14+19=  60 s
Andreas H  8+17+8+9+9=       51 s
Arvid M      16+10+7+7+9=      49 s
Hugo M      11+5+13+4+11=   44 s
Gabriel M    9+8+8+11+6=      42 s
Leo E          7+7+6+10+6=      36 s
Engel E       3+3+3+3+8=        20 s

Tisdag den 28 augusti. Måndagen var det styv kuling både dag och kväll. I dag var det hård vind även klockan 18 men vinden avtog raskt och vid 19-tiden var det nästan vindstilla.













Vi var inte så många juniorer och i kväll fick de nästan 30 minuter skolning vardera. Fredrik tränade mycket inflygning som landningsträning med eleverna. Vi flög Grauphner 400 som ju är ett stabilt plan med bra kraft.

Danne var otålig för att få flyga men "de gamle" vill ju bara prata hela tiden.


 

Viktor och Gabriel flög flitigt med sina Cessna.

Som vanligt på flygkvällarna fick bilbanan något dussin kärror grus och den blir mer och mer lik en bana.

Ett par fina flygkvällar har vi haft och nu ligger det en film på tuben från Ripas Meeting i början av månaden - jag tror att det är Andreas som hörs kommentera ibland.
Tack Sigun/Martin för en trevlig film.
Efter speciellt önskemål av Mats Erlandsson så måste jag skriva att det ovanligvis var riktigt fint väder även på Ripas onsdagsflygning ;-) Det var riktigt skönt att man hade satt höstens första brasa i kaminen så att man kunde tina upp med en varm kopp te när man kom hem.
Torsdagkvällens skolflygning avslutades med okontrollerbar roll utan förklarbar orsak. Inga skadade och planet lätt justerat.