Juni 2007
Första
kvällen i juni och första kvällen på Ripas vårmeeting. Här var det Lajban i skala 2:1 och 1:2. Radion på bilden är väl passande till modellen.... Visst är det väl så att bensinmotorer alltid
startar på första flippen?
|
|
Lördagen
den andra juni - regn och grått på förmiddagen övergick i solsken och vind -
vinden avtog mot kvällen.
Från Snobben var vi minst fyra flygare som visade upp oss på Ripa-meetinget denna dagen. Vi var förstås flera som inte flög. Försäljning fanns förstås - både flygleksaker
och förtäring. Drivande i RIPA-klubben - Mats Erlandsson njöt av vädret och den fina stämningen. En stol i solen kan göra gott efter en trevlig fredagskväll med likasinnade. Johan diskuterade helikopterteknik med flygkollega. Här fick vi se storlajban flaxa omkring en stund. Självklart så är en sån här modell vindkänslig så vändning från motvind resulterade genast i en kullerbytta. Flyglärare Mats och Ulf såg möjligheten till
en lite större skolkärra ;-) |
|
Söndagen
var det klubbmöte och skolflygning.
Mats Ottosson uppvaktades med ett drivpaket för elflyg - upp till 550 W. Bilbanan ska jobbas med ett par kvällar framöver.
|
|
Tisdagen den 5 juni - Danmarks Nationaldag - Juniorerna har grillningar och klassaktiviteter näst sista skoldagen innan sommarlovet så det blev skolflygning för seniorer som förstås också vill ha bevis på att de kan få "träna på egen hand".
|
|
Torsdagkvällen var bokad för bilentusiasterna.
Ett mycket STORT steg är taget genom att lägga ut banan - och det var förstås lite olika åsikter om sträckningen och vilket håll man ska åka på. Den gamla viraduken som legat på fältet kan vara en bra grund för att bromsa ogräset för att växa upp genom banan. Nu är det BARA att : 1 Lägga klart sträckningen 2 Köra på 10 cm grus över hela banan - många kärror blir det......... 3 Vira fast plaströr längs bansidorna 4 Ordna en stor invigningsfest med inbjudna grannar och press. Evert hade boxhandskarna på och kämpad vilt mot myggen. Frågan är om han inte har rätt viktklass ;-) Sekreterare och Webmaster Hultman förärade klubben med ett besök och trimmade ogräset en aning inför kommande veckoslut. De bilder som har rejält blåstick är tagna med telefonen för att minneskortet till kameran sitter kvar i datorn... |
|
LONDON - är väl inte
direkt modellflyg men väl ett resmål för ett par medlemmar denna månaden. Mats rekommenderade ett besök på RAF-museet i Colindale som man enklast reser till med tunnelbanan. Museet består i huvudsak av 3 byggnader : En gammal Grahame - White flygplansfabrik, egentligen en lokal av en stor anläggning. Tyvärr finns det inget alls kvar av arbetsbänkar, jiggar och verktyg men hallen är full av gamla flygplan och motorer samt ett par motorcyklar och bilar som tillhört RAF. Denna delen av museet är enbart öppen 10-12 på förmiddagarna. Här intill syns världens största dubbeldäckare som inte hann med att vara med i kriget men som var först över atlanten - enligt guiden.... Huvudbyggnaden med utställningar och suvenirbutik. Här kan man följa flygets historia från Wrights "Flyer" och framåt. Här finns mycket att titta på från andra kriget då planen var betydligt skojigare och många är förebilder för våra modellflygplan. Även de första jetmotorerna från både Tyskland och England finns att beskåda. Här finns förstås inte enbart RAF-plan utan även exempel från de andra stridande länderna som USA, Tyskland, Japan med flera.
Någon bra modellflygaffär hittade jag inte i London även om vi besökte Model-Zone som mest hade plastmodeller men även ett par RC-modeller av enklare slag. Egentligen skulle jag rekommendera Science Museum i London - inte långt från Harrodds om man vill titta på flygplan. Jag upplevde att det fanns väl så mycket att titta på där som på RAF-museet. |
|
Tisdagen den 19 juni - fint
väder för flygning. Det tjuvstartades lite av Arvid efter lunch då han provade sin nya Coota som egentligen är ett sjöflygplan. Coota finns i gruppen Trainers - men det är nog inte det första planet man ska flyga med. Planet är lågvingat med motorn i en gondol över vingen vilket ger en hög tyngdpunkt. Den medföljande radion är ingen kvalitetsprodukt - och kan knappast vara det till det priset. Högerspaken har nog fått sig en tryckare i en transport så returen till mittläget är dålig - men det går säkert att fixa. Vi flög Zagivinge en stund och det gick mycket bättre.
Vi åkte en timme tidigare till flygskolan för att tända grillen så att vi hade fina glöder till alla som förväntades komma vid 18-tiden. Under tiden som elden arbetade med veden så passade vi på att hjälpa bilbanegruppen att jämna ut grushögen lite ;-)
Uffe hade det lugnt med enbart två elever - båda rätt så färska. Lajban rusade iväg över hela gräsfältet och hävde sig upp över gräskanten för att plana ut och ta mer fart för en sväng tillbaka mot fältet. För nybörjare går läraren igenom hur planet fungerar och hur rodren verkar ...
Förutom skolflygningen tittade det upp ett
helt gäng med medlemmar som provade sina aerobatickärror. Vi fick bland
annat se Formosa 2, Pitts Special , Extra 230 och Ultimate, plus en
Zagivinge som jag inte vet hur den klassas - men flyger gör den så länge där
är ström i batteriet. |
|
Onsdag
och Ripa-kväll med fint flygväder. Här hittar vi Jessica och Packo på besök. Ripas skolplan är nog en aning stabilare än våra Lajban och Pinnen förutom att fältet är betydligt rymligare. |
|
Midsommar - ösregn på midsommarafton. Ripa har
som vanligt camping med trevligheter och efter en sen kväll så var det få
som utnyttjade midsommardagens strålande förmiddag. På eftermiddagen var det
flera som flög mellan skurarna. Skärmflygar-Paul som kan väder förklarade
att det efter en dag med riklig nederbörd kommer skurar när solen ångar upp
det överflöd som finns på marken.
Söndagen den 24 var det planerat tävlingar på Snobbenfältet och vi blev mannade i både junior och seniorklasserna. I seniorklassen segrade Mats som gjort sig förtjänt av en belöning efter långa promenader i omgivningen för att leta efter ett bortfluget plan som sedan hittades långt ifrån trodd landningsplats. Bland juniorerna vann Arvid med en sekund bättre tid än storebror Hugo. Som numera vanligt var grillen igång och vi lunchade med korv, kotlett och kycklingfile med sallad och tomat i tunnbröd. Efter HKG flög vi RC-tävlingen som vi tränat en gång tidigare på - bedömningslandning 60 sekunder efter avslagen motor. Det var flera som hade bra tider men med tre starter så blir det alltid någon liten miss. Johan blev segrare med sammanlagt 4 sekunders avdrag på tre flygningar tätt följd av David med lånat plan och Patrik med 5 sekunder vardera. Det blev ytterligare ett par kärror grus till bilbanan.
|
|
Resultat HKG: Mats O 17+19+25+16+35 = 112 Sekunder Ulf E 20+20+24+16+22 = 102 sekunder Helge V 11+11+7+14+14 = 57 sekunder Arvid M 8+9+8+14+9 = 48 sekunder Hugo M 7+6+14+10+10 = 47 sekunder Leo E 6+5+6+6+7 = 30 sekunder Frida B 8+7+1+2+2 = 20 sekunder |
Resultat RC: Johan N 0+3+1 = 4 straff David K 2+3+0 = 5 straff Patrik G 1+1+3 = 5 straff Hugo M 2+1+9 = 12 straff Daniel O 14+7+6 = 27 straff Ulf E 19 - bröt |
Tisdag
och skolflygdag - vädergurusarna hade lovat regn och allmänt dåligt väder
hela dagen. Lyckligtvis hade de fel denna gången och vi hade en fin kväll
med svaga vindar fram till halv åtta då det kom en vindpust och ett par
droppar regn.
Det var en del modeller i luften och skolläraren hade knappt någon plats för Lajban bland alla små elmojänger ;-)
Planet är inte alls självstabilt i rollplanet
- men är inte för den skull svår att hålla rätt. Ryggflygning verkar däremot
lätt med detta planet som till och med verkar självstabilt i rollplanet när
det ligger på rygg och har motorn rakt under sig. När man inte flyger kan man köra grus - är man duktig får man en läsk. Grushögen blir mindre och mindre - men vi är lovade en stor hög till så det blir nog terapi några kvällar till. |
|
Torsdagen den 28 juni var det lite övningar i
klubblokalen. Snobben gillar ju rök så vi fixade lite polystyrenrök att
sniffa. Det blev fyra par vingar på en skiva. Vingarna är efter en mall från
Göteborg. http://www.svensktmodellflyg.se/modeller.asp?id=235 Det är tänkt att vara en handkastad seglare för hang. Vi får se om den fungerar lika bra som Zagi med en motor. |
|
Flygdag
fredagen den 29 juni. Klockan 16 blåste det riktigt bra men Mats hade med sig Grauphner 400 som är ett stadigt plan trots många timmars skolflygning och en del reparationer. Mats lyckades nog få in 4 flygtimmar under kvällen som mot slutet visade upp ett väldigt trevligt väder med i stort sett stiltje och lagom värme. Det var 9 juniorer men 3 av dem är fjorårets utbildade och det var speciellt 4 av dagens juniorer som byttes om vid spakarna med Mats denna kvällen. Speciellt trevligt är att se lilla Frida som nu varit med ett par år och som även är duktig inomhus på vintrarna. Frida
flyger också gärna linkontroll och i dag fick hon lite hjälp av Viktor.
En massa korv och läsk konsumerades så Bengt fick ta på sig att fylla upp inför fortsättningen som blir på söndag. Morgondagens (lördag) övningar skjuts till reservdagen på söndag på grund av bättre väderförutsättningar då enligt SMHI. Mats skulle visa Victor hur man handskas med en Combatkärra. Det gick snabbt runt så gräsmattan fick göra tjänst för en liten stunds vila efter korven och innan nästa pass med skolflyget. Har kan vi även passa på att redogöra för
lite klubbstatistik för första halvåret 2007: |