Maj 2007

Sköna maj välkommen - vintern rasat ut - och allting.
Månadens första dag kom med lugnt väder om än inte någon direkt sol.
Låga vindar innebär en tur till fältet och det blev till en brasa för att göra slut på riset som vi samlat ihop. Brasan var förstås i vår grill och efter en timme var det så fina glöder att vi åkte och köpte grillkorv. Ett par flygkompisar tittade upp och trimmade lite. Flygning, prat och erfarenhetsutbyte som det ska vara. Hugo och Arvid turades om att flyga Zagi och att hugga ved till grillen.

Fram mot kvällen - på vår ordinarie bygg- och flygtid tittade flera upp till fältet.

Johan busflög med sin 25-trainer.

Jeppe ser ut som han har flugit MiniMagistern.

Bengt flög sin twin-giro.

Packo testade om vira kan vara något vettigt underlag för bilbana - och det verkar lovande.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lite byggtid blev det och ett par små balsabitar i nosen gör att vinterprojektet ser mycket mera färdigt ut.

Lördagen den 5 maj blåste det en aning men det hindrade varken Oldtimerflygarna eller KMFK som körde pricklandningstävling.

Det var ett gäng spänstiga flygare som mötte upp för att mäta sina och sina modellers prestationer.

 

 

 

 

 

 

En flock rådjur betade en bit bort. När de fick lukt från oss så blev de oroliga och passerade för att svänga så att de kom parallellt med oss som flög och tittade på.

 

 

 

 

En kritad cirkel med en meters diameter.
1 straffpoäng för varje decimeter utanför som huvudstället tar mark.
Tre försök varav det sista "dead stick" - alltså med motorn på tomgång eller avstängd.
200 straffpoäng om man behöver dra på gas vid sista landningen.
500 straffpoäng om man landar utanför fältet.
Motorstopp innan sista landningen ger 500 straff för de följande landningarna.

 

Vinden var svår och låg 90 grader mot landningsbanan så även om landningarna gick bra så var det inte lika säkert att planet kunde lyfta igen utan att vinden tog planet och välte runt det. Med tunga lågvingade plan gick det mycket stabilare.

Q Naturligtvis blev det diskussioner om domaren dömde rätt. Q
N För som alla vet - så är det ju ingen lek - utan viktigare än liv och död - N
blandat med fika, skratt, hundar och prisutdelning.
Denna gången var det den som fick minst poäng som vann.

Söndag är Snobbendag. Vädret var fint och allting fungerade bra. Grillen var laddad med ved sen förra tisdagen så det var bara att tända på och vänta på glöder till korven.
Förutom maskrosor blommar nu syrenen och rapsen för fullt - och göken gal.


Veckans klippning och skolflygning.

Det finns många torra grenar i skogen så vi kan nog ha grillning varje söndag ett bra tag framöver om vi kommer överens om turordning.
Denna söndagen stod Hugo och Arvid för grillen.

 

 

 

 

 


 

 

I dag var det premiär för skojtävling med RC-plan.
Vi har spionerat ett helt år på KMFK:s roliga tävlingar och med en aning justering av regler så att man ska kunna flyga med alla slags flygplan som används i klubben så var det enminutsflygning som blev vår första gren.

  1. Enbart den flygande får ha radio och plan igång.
  2. Piloten startar och tar upp modellen på hög höjd.
  3. Piloten drar av gasen och meddelar start.
  4. Domaren startar tidtagningen och meddelar högt vid 30, 40 och 50 sekunder.
  5. Domaren stoppar tidtagningen när planet tar mark - man får ha studs.
  6. Poäng blir avvikelse mot 60 sekunder (avrundat värde).

Flygplan med landningsställ ska landa på klippt bana.
Plan utan ställ får landa i högt gräs om piloten anmält rufflandning före start.
Avdrag 10 sekunder för landning utanför avsett landningsområde.
Avdrag 10 sekunder för extra gaspådrag
Avdrag 10 sekunder om planet landar så att det går sönder (domaren kan tillåta exempelvis propellerskada om landningen för övrigt är perfekt).
Tävlingen utgörs av tre omgångar med en flygning i varje omgång.
Vid lika tider sker omflygning av de med samma tid.

Resultat:
1 Hugo     0+2+0= 2 poäng
2 Daniel   0+1+2= 3 poäng +3 i omflygning
3 Johan   1+1+1=3 poäng +6 i omflygning
4 Patrik    2+1+1=4 poäng
5 Alex       4+2 / propellerskada

Här ser vi att man kan flyga med i stort sett alla typer av flygplan, el, trainers, aerobatic och stuntvinge.
Alex har monterat ihop sin Hydro som flög fint efter en längre stunds programmering av den avancerade JR-radion.

Söndagen den 13 maj.
Själklart blev det lite skolflygning men Vädret var inte idealiskt så det blev en del OJ! fast läraren för dagen Johan redde ut allt även om det såg konstigt ut någon gång.

Bilbanan inspekterades och Fredrik hade med sig en elbil med borstlös monstermotor (för bilstorleken). Det diskuterades depå för bilbanan.
Packo som är huvudintressent i bilbanan kom med sköterska och tummen i bandage.

Grillen var igång och det var en del som hade korv med sig. Väderprognosen stämde riktigt bra och det kom en skur mitt i maten. Korven / kolbitarna var förstås lika bra för det.

Även om vi hade lite vind så var vi inte sämre än att vi körde vår utsatta HKG-tävling och som vanligt blev det hämtning i skogen och buskarna. Det var 7 tävlande varav 4 juniorer och resultaten låg jämnt fördelade mellan ca 30 sekunder och ca 120 sekunder för 5 kast.

Tisdagskväll och full aktivitet.
De tuffa var på fältet och flög Formosa II i den kraftiga vinden - eller klippte startbanan.
Vi andra var i lokalen och lagade handkastglidare som sedan trimmades så att de flögs sönder i träden vid ån ;-) Ett par nya HKG typ Bad Max påbörjades.
Långhelg - Kristi Himmelfärdsdag - klämdag - lördag - söndag.
Danne och Jeppe tjuvstartade på onsdagskvällen med att flyga Minimagistern med pontoner på Ivösjön den fina kvällen.
Snutt 1      Snutt 2      Snutt 3
Torsdagen var inget vidare vädermässigt.
På fredagenförmiddagen passerades Eslöv med RCFF-meeting. Man såg inga modellflygplan i luften men en del fanns att beskåda på marken.
Lite fullskalaflygplan fanns också - bland annat en Pitts och en SAAB Safir. En CUB stor med motoröversyn.

Dementi - Pittsen är en modell - 50% http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=3033

En av fotografens favoritmodeller
 - Feiseler Storch fanns att beskåda som modell.

 

 

 

 

 

 

 

Flygande modeller såg vi när vi passerade Helsingborg.

Kanske något att ta efter
- grilla själv
40 spänn för en hamburgare

Söndagen den 20 maj kom det ingen RC-lärare - efter ett tag svarade han i telefonen från det lilla rummet där han satt och mådde illa. Flygande blev det i alla fall - fast med linstyrt.

 Alla juniorerna fick ett par pass med den enkla kärran och vill nu gärna prova på något lite mera utmanande.

 

 

Vi plockade fram en gammal SE-MO Thunderbird, men motorn var nog fastrostad så vi inväntar bättre tillfälle för mera avancerade övningar.

Drygt 4 timmar blev det i alla fall med strålande väder. Som vanligt i vår så tändes grillen för att värma medhavd mat.

Tisdagen var lite blåsig men det är mycket på gång i bygglokalen.
Två balsavingar till HKG håller snabbt på att ta form och långbygget Aerostar II går långsamt framåt.
Ett par servon för sid och höjd fick sin plats och en remsa färg runt fönstren.
Onsdag=Ripadag. Korvgrillning som vanligt och ett bra gäng gamlingar som träffas för att prata - en del även för att flyga. Drygt 8 m/s i medelvind även om Linus fickmätare visade under hälften...... Personligen litar jag mera på min egen mätning i Legeved ;-)

 

 

 

 

 

Mats lekte med en 30 cc bensinmotordriven sak - den behöver konverteras med kortare axel och lite trevligare propeller.

Bilden nedan : Hittar ni ett blått HOBBEX-plan i huvudhöjd?   -   längre åt höger.....
30 cm startsträcka sedan vertikalt drygt 50 meter - därefter busflyg över fältet på ca 2-5 meters höjd i 15 minuter.

Det finns en liten skruv där bak som gör att den inte ska stanna på tomgång!
Och så är den ju inte inkörd än...................

Flög gjorde den i alla fall - och seglade fint utan motor också..

Söndag, helg och Mors Dag. Ett par entusiaster kom till fältet för att skolflyga.

Tisdag och byggkväll - ett par byggare jobbade med handkastglidare - var det någon på fältet och flög?

 

Torsdag den 31 maj - månadens sista dag och fint flygväder - även myggväder :-(
Vi var tre gubbar som trängdes i luften med myggen.