JULI 2006

Den 1 juli är det första dagen i SM i friflyg. Efter briefing kl 08.15 åker vi hem för vår tävling är inte förr än i morgon.
Vädret är kanonfint så vi tar HELA eftermiddagen på Snobbenfältet i stället.
Det är tre plan som vi flyger med : Multiplex Magister, Klubb-Lajban och Carstens TT Easy Trainer.

Tyvärr så slutade sista flygningen med Easy Trainern i en furutopp. Ingen respons från radion och full dyk från ganska hög höjd.
Snobben som tittade up för att prova Magistern hade en teori att 5-cells mottagar-acken kunde vara problemet för att den var laddad med en laddare för 4 celler. Vi hade kört ca 40 minuter inklusive taxning så det kan vara rimligt fast säker kan man nog inte bli på annat än att det var en totalkrach. Hädanefter så blir det till att kolla laddningen lite noggrannare före start. Det problemet får man aldrig med elkärror som har samma batteri till motorn som till radion och där man alltså alltid startar med rimligt friskt batteri.

Den 2 juli var det briefing kl 08.15. Jeppe och Daniel ringde kl 08.00 och undrade var vi var. Snobben kom 09.30 och undrade varför man skulle börja så tidigt. Det var många tävlande i HKG. Runt 15.30 var de flesta resultaten inne och vi såg att vi inte behövde stanna till flyoff eller prisutdelning. Våra juniorer tog inte medalj men hade bra tider och får poäng i lilla friflygcupen.
Snobben hade två maxar varav en på över 5 minuter och bortfluget plan. Planet hittades sedan och finns hos Sven L.


Det var en solig dag och alla fick nog sin fulla ranson av solsken även om en svag bris gjorde att det inte var för varmt för att det skulle vara skönt.

Den 4 juli var det premiär för "sommarskolan". Vi hoppas kunna flyga två gånger i veckan och träna riktigt mycket.
Den 6 juli var det dags för hämtning av det som var kvar efter den olycksaliga 1 juli.

8 meter stege räckte ungefär till en tredjedels höjd av trädet - sedan var det glesa grenar och sele som gällde. Högst upp var trädet inte speciellt grovt.

Notera Helges öronprydnad - landningsstället som fått en helt otrolig profil. Ägaren var rätt så nöjd över att slippa behöva klättra själv. Myggen var väldigt elaka.

Som tur var hann jag leka med min Thunder Tiger Expo som jag köpte i höstas men inte vågat mig på förr än nu - det ångrar jag förstås men nu har jag ju det roliga kvar.

 

8 juli - show i Rinkaby - det blev inga bilder. Vädret var inte helt gynnsamt men man träffade ändå många från klubben och naturligtvis många från grannklubbarna. Det flögs dubbeldäckare, Jet, Cap med mera. En riktig Centurionmotor mullrade igång ett par gånger och tömde bränsledunkar i rask fart. Två riktiga flygplan kom på besök. Ett UL-plan från Everöd och en Yak från Småland. Yaken med en 9-cylindrig stjärnmotor flög ett fint program för oss trots regn och rusk.

 

9 juli - HKG-tävling - KPG-tävling och skolflygning.
Medan vi inväntade tid för tävling så passade ordförande Bengt på att visa upp sitt nya knä och att det var första dagen efter operationen som han fick lov att köra bil. Det blev förstås flygning med många små elmodeller.

Johan flög med sin helikopter.

Ulf tycker att det är väldigt spännande att skolflyga med det fina Lajban-planet ;-). Johan och Carsten studerar Daniels teknik att bemästra flygplan och väder.

11 juli - skolflygning. Snobben har fäst "ett skruvstäd" i nosen och tagit en vinge som är 20% mindre samt en mindre propeller - nu flyger kärran som den ska.

Bengt tittade upp på fältet efter ett besök på NETTO - de har motorseglare med 105 cm spv och radio för 299:- - "Hur många ska vi ta?"

Den 16 var det premiär för våra nya söndagstider. Vi börjar efter lunch med byggtid 14 om det finns behov. Skolflygningen börjar 15 för att undvika den farligaste solen. I dag var det friska vindar och högt med ogräs på fältet. Klipparen hade blivit av med bredbandet och klippte möjligen lite försiktigt i mitten. Ulf svetsade och vi tog in ett gäng entreprenörer att klippa - efter Frappe, strudel och kanelbulle.

Det blev mycket skolflyg. Två björklandningar ett par nödlandningar och en massa bra flygning.
Vårt skolplan klarade sig fint hela dagen - till skillnad mot ett plan i KMFK i går - där blev det mycket balsadamm att plocka upp - acken hittades till slut i en tuva ett bra stycke utanför fältet. Ingen fara - Le Mats lånade ut sin kärra så lördagens klubbtävling med så många "studs & gå" på 2 minuter som möjligt vanns med 9 st efter omflygning där två tävlande hade 7 st.

Ulf var svettig av skolflyget så han fick stressa av med lite soloflygning.

18 juli och dags för skolflygning - 3 förväntansfulla elever hoppas att det inte ska vara för blåsigt.
Första eleven startar och tycker att det rycker mycket i planet - inga problem säger Uffe. Det blir en fin landning och en ny start - nu har vinden vänt lite och tilltagit. "Landning" hörs och därefter ett olycksbådande knak - halva stabben fastnade i elledningen - hur kan det ske utan att varken landningsställ eller fena träffat? Planet nödlandade på ängen fast utan så mycket mer skador än en halv stabbe. En som hade klarat landningen är Bill Hempel
http://www.billhempel.com/   http://media.putfile.com/Wing-Failure 

Vi flyttade över motorn i "Recycled Lajban" som Ulf trimmade, men packade ihop på grund av för oroliga vindar för meningsfull skolflygning.

23 juli - Vi började naturligtvis med friflygtävlingen.

I dag var det nog ingen enda deltagare som inte lyckades landa minst en gång i lunsätartallen.

I dag hade vi tillgång till 2 skolflygplan som var nyreparerade efter elledningskontakt.
Vi körde med Grauphnerkärran som har bättre roderrespons tack vare skevroder. Det var 4 elever som tog på Snobbens krafter. Lite vattenkylning hjälpte till, mest regn fick nog Alexander under sitt flygpass.

Nya fina motorseglare från Netto visade upp fina egenskaper på vårt fält som egentligen är för litet för de specifikationer de planen har. Både Daniel och Alexander visade skicklighet med planen som enbart styrs med motorerna.

Tisdag den 25 juli var vi 5 som skolflög med Snobben. Kalasväder men aningen kyttig luft.
Bengt lekte lite och höll sig undan hemifrån ;-) David kom och lekte lite med lina. I morgon kör vi igen - då ska det vara lite mindre vind enligt prognosen.

Onsdagen den 26 juli var det skolflygning med David - fast inga bilder.

Det var en fröjd att komma upp till fältet. Jeppe hade klippt både uppfart och fält så att det inte varit så finklippt under min korta tid i klubben. Bengt kom med en fusklapp så att vi kunde sätta tillbaka kablarna rätt i tändningslåset på vår klippare så att den sedan startade snällt.

Vi började med att skolflyga Grauphnerkärran. Motorn verkade lös, och till sist kom vi på att motorbocken satt dåligt. Under tiden vi jobbade med att demontera motorn så laddade vi Lajban Recycled som fick gå några rundor skolflygning.

En tråkig sak hände utanför vår klubblokal.
Ett par ungdomar i en grå (silver) Mercedes lekte med att sladda runt i gruset så att stenar for omkring. Jag hörde samma sak i går tisdags när jag var nere i lokalen och skulle hämta fältnyckeln. Det smäller rejält i dörrar och väggar när det kommer stenar farande. Det var ungefär samma tid - alltså strax efter 17. I kväll lyckade en sten krossa en bakre sidoruta på min bil. Det är bara ren tur om det inte har skadats små barn som ofta är och leker vid huset. Jag är tacksam för att få reda på vilka grabbar det är som är så lekfulla att de inte inser riskerna med leken. Det var en ganska stor Mercedes av klassisk modell, alltså ingen cupé eller modern med mjuka sportiga former.

Söndagen den 30 juli var sista flygdagen i juli  - det var den 13e flygaktiviteten denna månaden. Hugo kunde inte vänta tills eftermiddagen att testa den nya motorn och Li-batteriet till Magistern så vi tog en förmiddagstur till Rinkaby. Det var fint väder och Hugo cirklade runt på ganska hög höjd med motorn avstängd i nästan 10 minuter. Det var flera erfarna flygare som undrade hur länge ett batteri räckte till ett så stort plan.
Vi fick också se en radiostyrd TT MC. Det behövs rätt så stor asfalterad yta för att det ska gå bra att köra och Rinkabybanan är förträfflig.

I dag var vi 5 skolflygare som fick vars två lektioner. Snobben hade fullt upp från en stund före 3 till 6 på kvällen. En geting fick oss att studera Snobbens steppdans med piruett. Även i klubblokalen var det getingar - 100-tals. Sopkvasten fick rensa bort det mesta och de som var vid liv fick ta sig ut genom den öppna dörren. Snobben

Flygande fåglar är väl en sak men flygande båtar en helt annan. Vi fick se båda och även en födelsedagsbil.