Annual Worldwide Ringmaster Fly-A-Thon

Det är 13e året som folk samlas i början av oktober för att flyga Ringmaster.
Ringmaster är ett övningsplan för konstflyg - Stunt - F2B i linflyg.
Ritningar kom så tidigt som 1949 och en byggsats från Sterling 1950.
I år kan man kanske påstå att det är 70-årsjubileum för modellen?

Sverige har nog inte tidigare varit med och Anders Hellsén i MFK Snobben kom på att vi nog skulle sätta ett intryck även från Sverige.
Egentligen skulle det flygas helgen 3-4 oktober men det var reserv den 10-11 oktober. Den första helgen bjöd på vindar på 11-18 m/s i Skåne så Snobbens flygning flyttades fram en vecka. 

Världsflygningen har en egen hemsida där man kan se vilka som har varit med och flugit.
https://ringmasterflyathon.com/
På Facebook kan man lägga upp bilder och text
https://www.facebook.com/groups/RingmasterFlyAThon/

Snobben flög 30 flygningar på lördagen och med två dagar summerades totalt 68 flygningar av 11 piloter.
Det gick åt ca 3 liter bränsle och en av alla modeller fick skada så att den fick repareras.
Det kom resultat även från Kungsbacka där Ingvar N och Alf E lyckades med 3 flygningar den första helgen då det var för hårda vindar i Skåne.

Här är några av lördagens piloter.

Anders som har arrangerat flyghelgen är flitig med att hjälpa alla - här startar och släpper han.

Ett plan som fick flyga rejält många rundor med många piloter.

Bella - proffs i IMAC men hanterar även en linkärra

Anders kan knepen för att få lite fart på en sur motor - upp med nosen så blir det fart att släppa planet på ett säkert sätt.

En udda pilot som oftast är på andra sidan av kameran. Undertecknad flög mycket lina för 50 år sedan och det är som att cykla - det går hjälpligt även efter lång tid.

Anders var beredd att ta över om jag skulle bli yr, men det var inga större problem att flyga full tank - ca 7 minuter.

Perra Dyplin tog bilderna när jag flög - STORT TACK - nu kan Ingemar L se att jag inte bara kan snacka ;-)

Nån ynka gång fick även Anders "vara i centrum". Så klart ska han "stajla" och flyga några minuter inverterat.

Upp med näsan ......

Här kommer lite bilder från lördagen

Lite olika positioner

Runt 5 cc bör det vara på kärran som har en spännvidd på 42 tum - ca 106 cm

Här en sprillans nu Brodak linflygmotor.
Många modeller har köpts av Fällgren på 3F. 3F är säkert den mest erfarna linflyghandlaren i Sverige med ett sortiment långt över det man ser på deras hemsida.
3F har så klart hela sortimentet för allt modellflyg från friflyg till RC men ingen slår dem i just linflygkunskap med två av de tre bröderna som aktiva tävlingspiloter.

Anders kollar de justerbara leadoutsen. Kärrorna säljs som elmodeller med Anders har fixat motorbockar som är snabba att montera in i stället för elmotorfästet.
Ska man flyga många flygningar så är fortfarande bränslemotorer bekvämast - bara att tanka och slå igång. Ett rejält startbatteri och några liter bränsle klarar en helg.

Här ska det startas en helt ny Brodakmotor. Den går en liten stund. Sedan ner och tanka om, kanske justera ett par snäpp på nålen, tills motorn har körts in och blivit riktigt stabil.

 

Det var inte enbart Ringmaster denna helgen.
Under Corona/Covid så har Weatherman flugits som eposttävlingar där alla fått flyga på sitt hemmfält och skicka in resultaten till arrangerande klubb.
De arrangerande klubbarna har varit runt södra sverige och i Danmark men deltagarna från flera andra länder.
Helgens Weatherman - kanske säsongens sista kallas för Vänersborgsvrålet.

 

2020 10 11 / Patrik Gertsson / Modellvänner