FLYGSPORTFÖRBUNDET och SMFF stämmor i Malmö 23-24 mars 2019

Lördag morgon och i väntan på att cykla den korta biten till bussen så är det tid för lite simflygning.
Simulatorn är gratis att ladda hem från Multiplex men är tämligen begränsad med modeller och flygfält om man inte har en kod att låsa upp PRO-versionen med. 
Multiplex Heron verkar vara en trevlig motorseglare som kan vara värd en test i sommar.

Direkt från bussen in i sista vagnen i tåget till Malmö. Klubbkompisen Anders har åkt från Sölvesborg och ska finnas med på tåget,
så jag kollar från bakersta "tysta" avdelningen alla vagnar fram till 1a klass där det inte längre är dörrar som öppnar sig när man kommer fram.

Ett par rundor fram och tillbaka utan att hitta Anders så jag skickade ett mess - som Anders så klart inte hör om han sitter i tyst avdelning.
Anders sitter i vagn 11 och jag längst fram i vagn 31.....
Det var tre tågset så det var ytterligare 20 vagnar framåt innan jag träffar på Anders vid hållplatsen innan vi ska gå av.
Det är inte många steg från tåget till hotellet.


För de som kommer med flyg norrifrån är det bara att gå ner en våning från gaten till tåget och 12 minuter hit till Hyllie.


Tillhörde man inte styrelse, valberedning och inbjudna pristagare så fanns det hela Empora med 50+ restauranger, Subway eller Donken (kallas för Gyllen Måsen av uppplänningar) inom några steg från hotellet.

Men här är vi framme i hotellet och väntar på att mötet ska börja.
Undertecknad pgerts, Anders Hellsén och Pelle Findahl som var fullt upptagen med tävlingar så han fick bara vara med som "rollup".

Anders som är ordförande i FSF var väldigt snabb att välja en lysande mötesorförande.
Tina Acketoft - en liberal rödglödgad feminist som fötts upp i segelflygvärlden på Fedinghult Skånes Fagerhult. I riksdagen sedan 2002, skötte hela årsmötet på "två timmar blankt". 
WIKI TWITTER RIKSDAGEN
Generalsekreteraren Kjell Folkesson är en klippa som sidekick och håller storskärmen bakom hela tiden med rätt bilder i största format - (kunde lätt få SMFF:s kanslist att känna sig dum i jämförelse).

Full koll på röstlängden  - men själv hade jag ingen fullmakt att rösta

Det här är Flygsportförbundet - åtta olika sportflygförbund. SMFFs antal stämmer som vanligt inget vidare med verkligheten,
men Bengt Lindgren berättade dagen efter att alla supportrar, städare, kaffekokare och gräsklippare ska ingå i föreningen.
3501 medlemmar 2018 är vad SMFF presenterar själva.

FSF styrelse är jämställd - även efter årets val. Även valberedningen består av hälften kvinnor.
Någon i församlingen uttryckte att det var viktigt och nyttigt med olika åsikter i styrelsen även om det kunde vara rysligt jobbigt att hålla ihop så ger det bäst utvecklingspotential.

Även om det gick smidigt med att klubba igenom punkterna på dagordningen så fanns det tillfällen som gav krydda åt mötet.

Verksamhetsplanen för 2019 måste ju innehålla Miljö och Hållbarhet. Breddverksamhet är viktigt då den övervägande majoriteten av medlemmarna inte är tävlande

Ett annat ämne där styrelsens förslag röstades ner var om haveriutredningar med svåra personskador. Mötet menade att det är lika viktigt med experimentella plan med utländska piloter.
En viktig utredning måste ske från rätt håll för att man kan alltid lära sig för att bli bättre.

Ett ungt par från Dala-Järna, Sofia och Johan,  berättade om sin klubb och ungdomsaktiviteter från dagisverksamhet, lekpark och uppåt. Det gäller att så frö tidigt.
Klubbens fullskala Pawnee är målad som Diskey Planes Duster och flyger gärna lite extra över gårdar där de vet att det finns tänkbara juniorer som kan lockas.  
Sociala medier är viktigt. Ingen över 20 år kollar hemsidor. Facebook är för gamla. Instagram och Snapchat är det som gäller.

 Sussi Tägt berättade i ett andetag, under 15 minuter om sin späckade arbetsdag som inte slutade förr än efter kl 22.
Imponerande eldsjäl som har hand om flygsport i Skåne - troligen mycket annat också.


Vi fick ett fint föredrag om - vägen till junior VM-guld - från Oscar Nilsson
En förvånansvärt kort historia som började hos Malmö Radioflygsällskap

Hjälten har sitt hemmafält bara 14 minuter från årets stämma.


Under hela stämman satt jag bredvid en av de som skulle få hedersutmärkelse - Ingemar Larsson



FSF delade ut årets försjänsttecken i guld till de olika nominerade i olika klasser.
Lägre priser som normalt tidigare år har delats ut i samma veva överläts till de olika förbunden att dela ut på sina respektive årsmöten.
Under banketten spexade Bengt Lindgren med Rolle som fick en WooDoo-docka som han skulle få använda om någon terorriserade honom för mycket ;-)


Någon som känner sig lik dockan?

Dagens bilder har inte alltid varit godkända. Mobilkameran har använts när den större inte hanns med. Ljuset inomhus har inte heller varit optimalt för foto.
Mycket annat var intressant så klart, men kanske inte lika nära för en amatörmodellflygare....
Nu har jag väl skyllt från mig tillräckligt? /Patrik

Så var det söndag och dags för modellflygarnas årsmöte.

Efter en hotellfrukost, tanborstning och utcheckning från rummet så var det dags.

08:30

Ordförande Anders Jonsson lämnar över klubban till den vanliga årsmötesordföranden Bengt Olof Samuelsson.
Som sekreterare sitter konsulten/kanslisten Lars Ekstedt som inte vet om det ser likadant ut på väggen bakom som på datorskärmen.




Versamhetsberättelsen för 2018 och versamhetsplaner för 2019 presenterades.
Elit med ca 44 sidor och bredd med en dryg halvsida.

Styrelsen har ett par propositioner för att förenkla administrationen som inte verkar vara så smidig som man kunde önska.
Det blev mycket diskussioner om medlemskort i mobilen samt kostnad 100 kronor om man vill ha ett riktigt kort i plast.
Ett alternativ som dök upp var att kunna få sitt medlemskort som pdf-fil på epost för att själv skriva ut.
Detta testades direkt av kanslisten och verkar vara en smidig billigare lösning.
Hur fungerar det utomlands? Kan jag visa upp mitt medlemskort i telefonen om jag kommer till Italien?
När det gäller tävling så är det tävlingslicens som gäller. Den finns alltid online och garanterar att man har en godkänd försäkring.
När det gäller att besöka klubbar för hobbyflyg är det upp till varje klubb att bestämma hur de hanterar gästflygare.
Behörighet A och B för de olika klasserna motor, segel, helikopter och turbin diskuterades också.



Undertecknad har också kommit in med ett par motioner. Mina "lekkamrater" är ofta 70 plus och har lite andra förutsättningar än yrkesverksamma medlemmar.
För många gäller att vända på varje krona.
Mina motioner gick alltså ut på att ha differentierat medlemskap för att kunna reducera priset och behålla även äldre medlemmar i klubbarna.
Förra årets kalabalik med TS krav på registering av modellflygfält fick det goda med sig att SMFF och RCFF nu har en gemensam fältdatabas som hanteras av TS.
I TS ögon är de båda altenativen samma när det gäller försäkringar och säkerhetsregler.
Fälten som TS (TransportStyrelsen) godkänner är alltså godkända för alla modellflygare med antingen medlemskap i SMFF eller RCFF som följer reglerna.
En motion gällde att tillåta föreningar att ha medlemmar som inte är med i SMFF. Det är en rad i §37 som innehåller nästan en hel sida text.
Detta är ingen ny fråga men är viktig för många klubbar som kunde fått det enklare.
Motionen avslogs som väntat men det kom kommentarer om att klubbar nu får splittras i två klubbar eller helt gå ur SMFF.
Detta är tråkigt för många som varit medlemmar sedan barnsben.

Nästa motion gällde att kunna välja bort tidningen Modellflygnytt som de senaste 10 åren har utvecklats så att många inte hittar sina intressen behandlade i tidningen.
Även denna frågan har varit uppe med svaret att tidningen har samma kostnader oberoende om den trycks i 300, 3000 eller 15000 exemplar,
då det är ställkostnaden i tryckeriet som är den stora kostnaden. Alternativ med elektronisk utgivning så att medlemmar med behov av att "döda flugor på dass"
måste skriva ut sitt ex hemma var inte aktuellt.
En fråga om hur andra kan trycka upplagor på 200 eller 300 exemplar av tidningar med högklassigt innehåll förklarades med att
dessa skriver ut tidningarna hemma i källaren på natten.
Vid omröstning så stod i princip alla deltagare upp och hyllade den nuvarande Modellflygnytt som är det bästa vi har.
Det känns tryggt att se att så många säkert också jobbar för att få in material till en fantastisk tidning.



Val av styrelse och ledamöter samt andra poster inom organisationen.

Vad söker man?
- Ämneskunnig - heltäckande om området
- Allmänbildning - hur fungerar politik och samhälle. Skrivkunnig att kunna presentera och lägga fram våra frågor på ett bra sätt.
- Föreningserfarenhet. Ideella föreningar med demokrati är inte samma som att kunna leda företag.
- Att man både vill och har tid och inte sitter på en post för att fylla ut en plats.
- Social kompetens med lämpligt humör.

Då det var ett par poster lediga så hade valberedningen letat upp Peder Sterlinge som kandidat till vice ordförande.
Peder höll en imponerande presentation om en början med linflyg i mitten på 60-talet över en karriär med foto och film till en kombination av intressen och
filmning med helikopter från mitten av 80-talet och framåt. Det var internationella jobb som filmerna Hajen, James Bond och annat känt.
Afrika varit ett arbtsområde under många år. Sarengeti har filmats. Stora vingar som plattform för kameror har flugit 70 kilometer bort för karteringsuppdrag.
När det kom till omrösning så visade det sig att Bengt Lindgren inte längre har internationellt jobb och nu vill komma tillbaka till SMFF.
Omröstningen visade klart att stämman hellre satsar på ett gammalt välkänt kort än riskerar nya influenser.
Det kunde inte vara så trevligt för varken valberdning eller kandidat att utan förvarsel bli bortröstade.




Vi fick lite snabb information om medlemmarna :
Medelålder 55,7 år (kanske fel)
Största årgången är 73-åringarna som är 90 personer
En tredjedel av medlemmarna är över 65 år
Hälften är över 56 år

Ett gruppfoto av den nya styrelsen och representanter med undantag av de som inte var närvarande på mötet.

Jag skulle egentligen vilja ha en presentation från varje förtroendevald lik den som Peder Sterlinge föredrog om sig och sitt liv men tiden efter stämman var kort
så vi kan ställa frågorna här och se om någon nappar. I så fall kommer informationen att komma här under.

Vad heter du?
Hur gammal är du?

Vilken klubb är du med i (närmaste stad)?
Har du förtroendeuppdrag även i klubben?
Vilka klasser flyger du i?
Tävlar du i någon (några) klasser?
Vad vill du påverka i SMFF?
Tycker du att modellflyg är sport?
Har ungdomar någon plats?
Har pensionärer någon plats?
Är juniorer eller pensionärer viktigast för förbundet om du måste välja?
Är det något mer du vill berätta om dig och dina visioner med förbundet?

 

Skicka svaren till patrik@pgdata.se så kommer de in här på sidan


Sedan tidigare finns det presentation av ordförande , vice-orförande Bredd och Webmaster lite halvt dolda på förbundets hemsida under rubriken styrelse och andra förtroendevalda.


Någon timme senare kommer fösta presentationen med epost:

Anders Hellsen heter jag, är 48 år och bor i Sölvesborg.

Jag är just nu, förutom sammankallande i SMFF valberedning,  ordförande i 2 klubbar, MFK Snobben, Bromölla, och Sölvesborgs modellflygklubb, Sölvesborg. Jag har även gjort ett kort inhopp i Bromölla bågskytteklubb som tillfällig ordförande,  då deras ordinarie avslutade sitt uppdrag i förtid.

 Flygplanen i min hangar spänner från peanut scale till large scale. R/C, linflyg och friflyg finns i många former. Det som dock ligger mig närmast är F2B, linstunt. Jag är uppfödd med linflyg och har sedan 6 års åldern plågat mitt närområde med ylande Coxar, puttrade stuntmotorer och dieslar. Jag har även gjort delar av luftrummet osäkert med att flyga IMAC, och var faktiskt uttagen till VM-truppen 2014.

Att påverka en organisation som SMFF är, i mina ögon, inte jättelätt.Vi har många viljor som faktiskt bestämmer tillsammans, men för att kunna starta en förändring, måste man börja med att vara med på tex årsstämman. Att bara sitta på klubben och gnälla fungerar inte. Jag är ny i min roll som föreningsmänniska, så jag tänker inte försöka förändra något, ännu. Dock sitter jag på en bra plats, i valberedningen, för att kunna göra något.

Man får ibland höra att modellflyg inte är en sport. Det är inte golf heller tycker jag. Men vi tillhör båda RF, och då är det en godkänd sport. Skillnaden mellan sport och idrott däremot kan jag ta. Men en del av oss modellflygare är mycket duktiga idrottare med. Modellflyg är absolut en sport.

Frågan om ungdomar och pensionärer har plats i modellflyget, är nästan dum. Dom ÄR modellflyget! Många äldre har en otrolig kunskapsbas att dela med sig av, och dom yngre är vår grund för återväxt. Tyvärr kan man inte tvinga yngre att gilla modellflyg, så jag ser återväxten som svår. Modellflyg, och motorsport över lag, har inte den ”naturliga" återväxt med ungdomar som tex fotboll, hockey och andra ”modernare" idrotter har. Men det finns naturligtvis många ungdomar som INTE är ämnen för lagsporter, och det är där vi måste vara med och fiska.

Några personliga visioner för förbundet har jag inte. Naturligtvis skulle det vara kul om vi kunde bli lika stora som på -70-80 talet, och då få mer inflytande på andra håll med. Men allt går i vågor, det kanske är så att droneracing är en del av en ny våg med mer medlemmar och mer utåtriktad aktivitet.

Vill du, eller känner du någon som vill, vara med i styrelsen eller andra poster, hör av er till mig.

Anders Hellsen

Efter ett par dagar kom presentation av kassören

Lennart Andersson heter jag, är 67 år och bor i Kode några mil norr om Göteborg.

Jag är kassör i SMFF  samt ytterligare några klubbar, AKMG, MFK Direkt och Dronerace MFK, i AKMG har jag varit kassör sedan 1994, i SMFF var jag även kassör åren 2002-2009 och revisor några år däremellan.

Inom Modellflyget är det väl skala som ligger mig varmast om hjärtat men är allmänt intresserad av det mesta, även lite nostalgi med gamla motorer typ diesel. Har tävlat några gånger i Populärskala i mitten på 2000-talet utan några större framgångar. Jag vara också med i gruppen Skala-VM 2006 som ekonomiansvarig. Var väl inte speciellt engagerad att hoppa på jobbet som kassör igen 2016 men lovade dåvarande ordförande att hjälpa honom reda ut en del ekomiska problem för SMFF, men eftersom jag precis blivit pensionär tyckte jag efterhand att det var ganska kul igen.

Min målsättning är också att RCFF och SMFF börjar närma sig ännu mera, även om det hänt en del positiva saker senaste året behövs det nog mycket mer, till slut kanske båda kan ingå i en organisation. Sverige är alldeles för litet för att inte ha en enad modellflygverksamhet. Modellflyg är definitivt en sport och SMFF ska vara ett starkt förbund för att utveckla sin tävlingsverksamhet men därtill behövs också en stark breddverksamhet att rekrytera från, men också att man låter "söndagsflygarna" få finnas med och ta del av verksamheten.

Ungdomsverksamheten är nog den viktigaste delen för att i framtiden utveckla modellflyget i Sverige, men det ska även finns plats för pensionärerna. I vår kommun får vi även aktivitetsbidrag för alla över 65 år, tyvärr så får vi idag betydligt mer bidrag för våra pensionärer än ungdomar, men ungdomarna börjar öka på med droneracekillarna.

Utöver modellflyget ägnar jag mig även åt modelljärnväg och plastbygge om man nu har någon tid över vilket man borde ha som pensionär men inte verka ha.

Mvh Lennart